Открит е нов вид птицеподобен динозавър с останки от жаба в стомаха

Ваня Милева Последна промяна на 23 ноември 2022 в 00:01 4564 0

Реконструкция на Daurlong wangi. Кредит: Wang, Cau, Guo, Ma, Qing & Liu, 2022, DOI: 10.1038/s41598-022-24602-x. Реконструкция F. Delrio

Преди повече от 120 млн. години в днешен Китай гладен пернат динозавър е изял малка жаба. Този непознат досега  на науката вид динозавър е живял в Северен Китай през епохата на ранната креда.

Наречено Daurlong wangi, древното същество е вид средно голям дромаеозавър - група птицеподобни хищни динозаври, които са се хранели с риба, бозайници и други динозаври.

Животното е било част от известната Биота Джехол - раннокредна сухоземна и сладководна екосистема, запазена в многопластова скална формация в западната провинция Ляонин и съседните райони в Североизточен Китай.

"Dromaeosauridae е клад от малки до средни по размер тероподни динозаври, познати от кредата в двете земни полукълба", заявява д-р Сюжъ Уан (Xuri Wang) от Института по геология към Китайската академия за геоложки науки и колегите му.

"Раннокредната биота Джехол от Североизточен Китай предостави богато разнообразие от дромаеозавриди, по-голямата част от които се отнасят към Microraptorinae."

Холотип на Daurlong wangi: (а) цял екземпляр, (b) череп, (c) детайл от областта на орбитата, (d) останки от пера, свързани с гръдните прешлени, (e) скелет на жаба. Мащабна линия - 20 мм в (b), 10 мм в (c). Кредит: Wang et al., doi: 10.1038/s41598-022-24602-x.

"Тяхното изобилие, когато не се дължи на таксономично раздробяване, може да бъде обяснено екологично, ако се приеме, че има сегрегация на ниши и избягване на пряка конкуренция за ресурси", добавят авторите.

Палеонтолозите описват Daurlong wangi от почти пълен скелет, намерен в местността "Хълма на гълъбите" от формацията Лундзян (Longjiang) във Вътрешна Монголия, автономен район в Северен Китай.

"Холотипът на Daurlong wangi е почти пълен и съчленен скелет с дължина около 1,5 м", разказват изследователите.

Кредит: Wang et al., doi: 10.1038/s41598-022-24602-x.

Изследователите откриват и частичен скелет на древна жаба в съдържанието на червата на Daurlong wangi.

"Реконструкцията на стомашно-чревния тракт при изчезнали видове, включително динозаври, може да бъде изведена косвено от останки от чревно съдържание; по-рядко чрез анализ на съдържанието на копролити; и рядко от изключително запазени остатъци от меки тъкани", отбелязват авторите.

"Екземплярът от Daurlong wangi показва първия случай на запазване на червата в линия на тероподи, много близка до произхода на птиците."

Справка: X. Wang et al. 2022. Intestinal preservation in a birdlike dinosaur supports conservatism in digestive canal evolution among theropods. Sci Rep 12, 19965; doi: 10.1038/s41598-022-24602-x