Открит е шедьовър в гробница на гръцки воин от бронзовата епоха

НаукаOFFNews Последна промяна на 08 ноември 2017 в 10:16 20669 2

Рисунка на невероятно подробната бойна сцена върху ахатов печат, открит от археолозите от Университета на Синсинати Шарън Стокър и Джак Дейвис, Тина Рос. The Department of Classics, University of Cincinnati

Археолози намериха в гробницата на воин от бронзовата епоха, един от най-изящните образци на изкуството на праисторическа Гърция - фино резбован полускъпоценен камък - ахатов печат на 3500 години.

Невероятната находка включва и четири златни пръстени, които преобръщат представите на археолозите за произхода на гръцката цивилизация.

За новата находка се съобщава в пресрелийз от Университета в Синсинати. Описанието на откритието ще бъде публикувано по-късно тази година в списанието Hesperia.

През 2015 г. близо до древния град Пилос е намерена богата гробница на микенски воин или жрец, наречен условно "Воинът грифон" (Griffin Warrior), погребан около 1500 г. пр.н.е. Оттогава там са изкопани много интересни предмети, но според археолозите ​​последната находка на печата с размер около 3,6 см е най-значимата.

Печатът е наречен Pylos Combat Agate, заради сцената, изобразена върху него, на ожесточена ръкопашна битка на войници. Той може не само да хвърли светлина върху историята на древното гръцко изкуство, но и върху митовете и легендите в зората на западната цивилизация, които все още са потопени в мистерия.

Покрит с варовик инкрустираният печат е открит да лежи с лице надолу в близост до дясната ръка на "воинът грифон". Снимка: The Department of Classics, University of Cincinnati

За да се почисти печатът, е нужно повече от година. Когато фигурите се появяват, изследователите са убедени, че са намерили истински шедьовър.

"Първият поглед към това изображение бе вълнуващо преживяване и продължава да бъде така", заяви ръководителят на разкопките Шери Стокър (Shari Stocker). "Някои се разплакаха от вълнение" .

Снимка: The Department of Classics, University of Cincinnati

Майсторството и изисканите детайли го превръщат в най-забележителната творба на егейския период от бронзовата епоха за технологията на гравиране върху камък, наречена глиптика.

Учените твърдят, че такива подробни изображения на човешкото тяло се появяват отново едва 1000 години по-късно в класическия период на Гърция. Някои детайли се виждат само с помощта на оптични инструменти.

Художникът се отнася с внимание към детайла и използва стилизирани лица, за да направи битката в Пилос върху ахат като една от най-добрите творби на праисторическото гръцкото изкуство, някога откривани. Снимка: The Department of Classics, University of Cincinnati

Снимка: The Department of Classics, University of Cincinnati

Миниатюрният шедьовър показва воин, който, след като вече е победил един противник, проснат в краката му, сега насочва вниманието си към друг, много по-страшен, враг, и забива дълбоко меча си в оголения му врат, което със сигурност ще бъде фатално за него.

Това е сцена, която внушава духа на епичните битки и грандиозните приключенията на Омировата "Илиада", обезсмъртила митичната десетилетна война между троянското и микенското царства. Учените не могат да кажат дали изображението отразява сцена от Омировия епос, но несъмнено отразява една легенда, която е добре позната на минойците и микенците, разказва Стокър.

Новият печат, както и предишните находки от погребението, опровергава доминиращата теория в продължение на много години за взаимодействието на микенците от континента и минойците от остров Крит. Според нея микенците просто внасяли или ограбвали такива съкровища от богатата минойска цивилизация на остров Крит, югоизточно от Пилос.

Въпреки че минойците са били културно доминиращи над гърците от континента, цивилизацията им пада под властта на микенците около 1500-1400 г. пр.н.е. - приблизително същия период от време, в който е загинал "воинът грифон".

Находката, заедно с четирите златни пръстени, и други съкровища, характерни за минойската култура, намерени в гробницата, показва много по-голям и сложен културен обмен между микенците и минойците.

"Изглежда, че минойците са създавали изкуство, което никой не можеше да си представи, че са способни да създават", обяснява съавторът Джак Дейвис (Jack Davis). "Това показва, че техните умения и интерес към изобразителното изкуство, особено движението и анатомията на човека, е извън това, което сме си представяли. Особено в комбинация със стилизираните черти, които, от своя страна, са просто изключителни".

Авторите не се съмняват, че новата находка ще влезе в учебниците по история на изкуството и ще промени идеята за артистичните постижения на праисторическите майстори.

Най-важното
Всички новини
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

15914

2

поп Дръвчо

16.11 2017 в 11:13

Влад, какво пушиш?

8005

1

VladPomak

15.11 2017 в 22:09

Кажете на авторите на тази статия, че са написали една невярна фантасмагория!!! Преди 3500 години не е имало в тази част на света никакви "гърци"! Трябва да уточнят какво животно описват под това название! Гърците пристигат на Балканите между 8-и и 6-и век преди новата ера! Те са "вторични номади", т.е. общност от генетични дегенерати, които са били прогонени под страх от смърт от земите обитавани от майчината им популация, тъй като генетичните мутации, които са претърпели са ги направили опасни за нормалните им съплеменници и е трябвало да бъдат изолирани по някакъв начин. Това води до бързото им деградиране - опростяване на езика, загуба на фолклор, пантеон и прочие негативни последици както от генните мутации и последвалите израждания, така и от деградацията причинена от изгонването им в пущинаците и превръщането им във вторични номади.