Открита е клетъчната разлика, която предпазва децата от COVID-19

Ваня Милева Последна промяна на 14 април 2021 в 09:02 5613 0

Кредит: StockSnap / Universal (CC0 1.0) Public Domain

Човешката имунна система разчита на сложна армия от Т-клетки, В-клетки, макрофаги и много други, като всички ни предпазват от нахлуване на патогени. Но това не означава, че всички имаме един и същ комплект предпазни средства в кръвта си.

В-клетките са отговорни за „запомнянето“ с какви патогени са се сблъсквали организмите ни преди това и те бият тревога, ако се натъкнат на тях отново. В зависимост от това на кои заболявания вече сме били изложени и как клетъчните рецептори - които съхраняват тази „памет“ - мутират и се променят, всеки човек носи различна вариация на имунните клетки.

Екип изследователи сега са проучили как тези имунни клетки се различават не само между отделните индивиди, но и как могат да се променят през живота на човека.

Интересното е, което откриват, е, че кръвта, взета от деца преди пандемията, има по-висока честота на В-клетки, които могат да се свържат с SARS-CoV-2, отколкото кръвта на възрастни, въпреки че никога не са били изложени на този нов вирус.

Това изследване все още е в ранен етап, но би могло да обясни защо децата реагират много по-добре от възрастните, когато става въпрос за заболяването COVID-19.

"Децата обикновено имат по-леко заболяване след инфекция с SARS-CoV-2, отколкото възрастните, потенциално поради различия в експресията на вирусните рецептори и имунните реакции", пише екипът в новия си доклад.

"Заразените деца, за разлика от възрастните, показват по-ниски титри на антитяла и повече IgG специфични за шиповия протеин".

В-клетките, които са тип бели кръвни клетки, съхраняват „паметта“ на минали патогени в широк спектър от рецептори на клетъчната им повърхност. Тези рецептори позволяват на В-клетките да се свързват с части на потенциални патогени, които могат да разпознаят - наречени антигени - като елементи на пъзел, стартирайки имунен отговор срещу тях.

Кредит: Wikimedia Commons

Всички тези рецептори са изградени върху една и съща основа, известна като имуноглобулинови последователности, но те могат да  превключват или да мутират, за да образуват цял ​​набор от рецептори за разрушаване на патогените, преди бактериите или вирусите да попаднат в организма.

"Все още не е ясно обаче как В-клетъчната памет към различни антигени се разпределя в човешките тъкани и се променя в течение на живота на индивида", отбелязва екипът.

Точно това искат да открият изследователите от Станфордския университет. Те анализират 114 кръвни проби от здрави възрастни хора, 93 проби от 51 деца на възраст между една и три години, 12 проби от кръв от пъпна връв и проби от кръв, лимфни възли и далак от 8 донори на органи.

Когато екипът изследва рецепторите на В-клетките и анализира кои антигени клетките могат да насочат, те установяват, че детските В-клетки имат повече споделени „клонинги“ на вируси и бактерии, отколкото възрастните.

Те също така имат повече В-клетки, които могат да „превключат“, за да станат ефективни срещу SARS-CoV-2, без да са били заразявани преди.

Екипът смята, че това може да се дължи на факта, че имунната система на децата по-добре преминава към широк спектър от антигени, след като е била изложена на различен, по-малко опасен коронавирус от този, отговорен за настоящата пандемия.

"Предполагаме, че предишните епидемии на човешки коронавирус могат да стимулират кръстосано реактивна памет и че подобни клонални реакции могат да имат най-високата честота в детството" , пише екипът.

"Детските имунни отговори са особено важни в живота на индивида, тъй като те формират първоначалния пул от мемори В-клетки, който оформя бъдещите реакции".

Вероятно има редица фактори, които правят така, че децата да имат обикновено по-леки симптоми на COVID-19 , така че трябва да се направят още много изследвания. И все пак, това е интересна част от загадката и дава представа за гъвкавостта на В-клетките през нашето детство, включително настройването й за бъдещи имунни отговори.

Справка: Shared B cell memory to coronaviruses and other pathogens varies in human age groups and tissues
Fan Yang, Sandra C. A. Nielsen, Ramona A. Hoh, Katharina Röltgen, Oliver Fabian Wirz, Emily Haraguchi et al.
Science 12 Apr 2021, DOI: 10.1126/science.abf6648