Открита е странна, невиждана досега активност на магнетар

Ваня Милева Последна промяна на 03 февруари 2021 в 12:01 11652 0

Концепция на художник за Swift J1818.0-1607. Кредит: OzGrav/Carl Knox

Нови наблюдения на една много необичайна и загадъчна звезда, разположена на около 15 000 светлинни години от Земята, разкриват странен модел на звездна активност, за която астрономите твърдят, че никога не са виждали досега.

Въпросната звезда се нарича Swift J1818.0–1607 и е открита едва миналата година. Swift J1818.0–1607 е всъщност магнетар - рядък вид неутронна звезда, който се образува, когато свръхгигантските звезди не успеят да станат свръхнова и вместо това колапсират в невероятно плътни ядра. Магнетарите са неутронни звезди с много силно магнитно поле, представете си, че масата на слънцето, е смачкана в сфера с диаметър 15 км, която се върти много бързо и е много силен магнит.

През март 2020 г. Swift J1818.0-1607 (накратко J1818) е видян за първи път от американския сателит Swift. Отначало се наблюдава взрив на високоенергийни рентгенови лъчи, но по-късно J1818 изглежда излъчва силни радиовълни. Засега няма нищо ново под слънцето, магнетари, излъчващи силни радиовълни са наблюдавани по-често, въпреки че повечето магнетари са безшумни.

При Swift J1818.0-1607 обаче радиосигналът е различен: силен при по-ниските честоти, слаб при по-високите честоти, докато „нормално“ е да е с еднаква сила.

Радиоизлъчването от J1818 прилича като от пулсари, които също са въртящи се неутронни звезди, но без такова мощно магнитно поле. През май J1818 показва описаното радио поведение, но през юни внезапно започва да варира по сила на сигнала, преди да приеме мистериозна комбинация от пулсароподобни и магнитоподобни радиоимпулси през юли. В крайна сметка J1818 показва само поведение на магнетар. Наблюденията, направени върху J1818, показват, че неговата магнитна ос не съвпада с оста на въртене. Един от магнитните му полюси изглежда е близо до екватора.

Наблюдения на радиоизлъчванията от J1818. Кредит: Lower et al., 2020

Значителна липса на промени във формата на импулсния профил на магнетара показва, че същите линии на магнитното поле, които задействат „нормалните“ радиоимпулси, вероятно са отговорни и за импулсите, наблюдавани от другия магнитен полюс.

Изследванията показват, че това е доказателство, че радиоимпулсите на J1818 идват от свързване на линии на магнитното поле, съединяващи два близко разположени полюса, като полюсите, наблюдавани между двата полюса на подковообразен магнит или слънчевите петна на слънцето. Това е различно от най-често срещаните неутронни звезди, където северният и южният полюс са свързани с пръстеновидно магнитно поле.

Моделът извън странните магнитни свойства на J1818 се подкрепя от независимо изследване на рентгеновите импулси на J1818, открити от телескопа NICER на борда на Международната космическа станция. Изглежда, че рентгеновите лъчи идват от една изкривена област от линии на магнитно поле, излизаща от магнитната повърхност, или от две по-малки, но близко разположени области.

Изследователите имат намерение да проследят внимателно магнетара с телескопа Parkes през следващата година.

Справка: The dynamic magnetosphere of Swift J1818.0–1607