Открити са доказателства за генетична еволюция на европейците през последните няколко хиляди години

Ваня Милева Последна промяна на 23 ноември 2021 в 00:01 20187 0

Кредит: CC0 Public Domain

Екип от изследователи, свързани с няколко институти в Китай, откри доказателства за еволюционни промени, основани на естествения подбор на хората, живеещи в Европа през последните две до три хиляди години.

В статията си, публикувана в списание Nature Human Behavior, групата описва своето сравнително проучване на хора, живеещи във Великобритания днес, с такива, живещи в цяла Европа през последните няколко хиляди години.

Проведеното проучване, макар и малко, има за цел да се научи повече за това как естественият подбор е повлиял на хората, живеещи в Европа през последните няколко хиляди години.

За тази цел те получават достъп до биомедицинска база данни на Великобритания U.K. Biobank, които съхранява задълбочена генетична и здравна информация от половин милион британци. Изследователите също така получават подобни данни от други субекти - генетичен материал, извлечен от останките на хора, живеещи в Европа през последните няколко хиляди години. След това екипът подбира 870 човешки характеристики, които са идентифицирани като корелиращи с определени гени, свързани с фенотипа, и сравнява тези, открити в съвременните британци (повечето от които имат европейски произход) с тези, открити при хора, живеещи в цяла Европа през последните няколко хиляди години. .

Разглеждайки данните, изследователите откриват, че еволюцията се е проявила в 755 гена, свързани с характеристиките, които са избрали, през последните 2000 до 3000 години - и те включват пигментация на кожата, мерки на тялото и хранителен прием. Това показва силни сигнали за естествен подбор в различни времеви мащаби. Установено е, че и трите черти са под почти постоянен еволюционен натиск, което води до почти постоянни промени в генома.

Учените отбелязват, че промените в пигментацията на кожата са били очаквани поради разликите в излагането на ултравиолетова светлина - известно е, че ранните мигриращи към Европа Хомо сапиенс имат тъмна кожа, а с течение на времето стават по-светли. Те също така откриват промени, свързани с консумацията на витамин D, регулирането на топлината и размериите на тялото. Тези промени, отбелязват изследователите, вероятно се дължат и на промените в климата. Учените също така откриват, че някои очаквани промени не са настъпили - например не са се променили многогенетичните фактори, свързани с възпалително заболяване на червата и анорексия нервоза.

Изследователският екип признава, че техните резултати са все още предварителни, тъй като е необходима по-подробно проучване.

Справка: Weichen Song et al, A selection pressure landscape for 870 human polygenic traits, Nature Human Behaviour (2021). DOI: 10.1038/s41562-021-01231-4