06 декември 2019
  •  Говорят медиците

Открити са първите доказателства за наличието на пернати полярни динозаври

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 13 ноември 2019 в 08:0014980
Кредит: Uppsala universitet

Международен екип учени откри и анализира колекция от 10 фосилни пера в Австралия. Останките са принадлежали на малки пернати динозаври и примитивни птици, погребани във фини глинести седименти, отложени на дъното на плитко езеро, някога разположено отвъд Южния полярен кръг.

Възрастта на находката се изчислява на 118 милиона години, съобщава сайтът на Университета в Упсала, Швеция.

Вкаменени пера на динозаври са откривани от палеонтолозите в немалко региони на света, но в Южното полукълбо подобни примери са изключително редки - и обикновено по едно перо. Затова колекция от 10 фосилни пера наведнъж е истинско съкровище. В нея има пухкави „протопера“ на динозаври, както и пух и пера от крилете на примитивни птици.

Кредит: Martin Kundrát et al. A polar dinosaur feather assemblage from Australia, Gondwana Research (2019).

Останките са запазени много добре. В тях могат да се видят дори нишкови структури, които задържат заедно перата на крилата както при съвременните птици. Но, за разлика от съвременните птици с техните сложни пера, различни видове дребни динозаври са били покрити с прости „протопера“, подобни на власинки. Тези пухкави „палтенца“ вероятно са стопляли малките динозаври в тежките условия на техните местообитания.

Мястото, където са обитавали динозаврите се е преместило на север през последните сто милиона години. Кредит: Wikimedia Commons

Останките са открити на територията на резервата Koonwarra Fish Beds край австралийския град Кунавара.

Справка: Martin Kundrát et al. A polar dinosaur feather assemblage from Australia, Gondwana Research (2019). DOI: 10.1016/j.gr.2019.10.004