11 август 2020

Откритие: И центриолите са носители на информация в клетките

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 27 април 2015 в 09:33 44570
Електронен микрограф на центриола. Снимка: Pierre Gönczy / EPFL

Центриолите - специфични клетъчни структури, управляващи и започващи процеса на клетъчното делене, може да играят роля на не по-малко важен носител на биологична информация от класическите гени на двойната спирала на ДНК, твърдят биолозите  в статия, публикувана в списание Cell Research.

"Ние винаги сме мислили, че центриолите са само ключът, който отключва процеса на развитие на ембриона. В тази статия ние показахме, че те може да бъдат средство за едностранна наследствена информация, както и че те може да оказват силно влияние върху ранното развитие на ембриона", - казва Пиер Гьонци (Pierre Gönczy) от швейцарския федерален технологичен институт в Лозана EPFL (École polytechnique fédérale de Lausanne).

Гьонци и колегите му стигнали до този изненадващ извод като наблюдавали процеса на размножаване на червеи нематоди (Caenorhabditis elegans) , както и на ранните етапи на клетъчното делене в техните ембриони.

Както учените обясняват, майчините и бащините клетки влагат по равно количество генетичен материал, но различно количество други компоненти в плода. От майката ние и всички други живи същества, които се размножават полово, получаваме митохондрии, енергийни клетки, както и повечето други органели, а от бащата - центриолите.

Центриолите, продълговати структури, подобни по форма на плътен сноп дърва, играят ролята на "диригент" по време на клетъчното деление - в началото на митозата, тези "снопове" се разпадат и разкъсват хромозомите в разни половини, които след това започват да се обособяват и се превръщат в индивидуални клетки.

Първоначално учените смятали, че центриолите са критично важни за нормалната митозата, но с течение на времето станало ясно, че не всички групи многоклетъчни ги притежават и че дори премахването на центриолите преди деленето не води до клетъчна смърт.

Експериментите на Гьонци и колегите му са показали, че центриолите могат да играят много по-различна роля в клетките на организма маркирайки част от протеините, образуващи центриолите в сперматозоидите на нематодите със специални светещи молекули.

Учените очаквали, че центриолите ще бъдат унищожени след първата серия делене на ембриона и ще бъдат заменени с "връзки", сглобени от протеините на яйцеклетката. Това, за голяма изненада на биолозите, не се случило и бащините центриоли продължили да дирижират растежа на ембриона в продължение на поне 10 поколения клетки.

Този факт, според авторите, подсказва, че центриолите са носители на биологична информация, която играе не по-малко важна роля в живота и развитието на организма, отколкото "обикновените" гени или майчините митохондрии.

Откритието има дълбоки последствия за биологията и лечението на някои заболявания, съобщава Science Daily