Откритие в медицината може да забави болестта на Алцхаймер (видео)

Наука OFFNews Последна промяна на 28 декември 2015 в 11:30 3937 0

Наскоро публикувано изследване е установило, че ново лекарство би могло да се бори с натрупването на токсичните протеини в мозъка, което се наблюдава при болестта на Алцхаймер, съобщава IFLScience.

Учените открили механизъм, при който с помощта на лекарство може да се подсили системата "за изхвърляне на боклук" на мозъка и да се подобри разпознаването на невродегенеративното разстройство при мишки.

При около 44 млн. човека по света, засегнати от болестта или подобни деменции, мозъкът постепенно отказва: спомените им избледняват и изчезват, всекидневните задачи стават все по-трудни, а резки промени в настроението могат да се случат във всеки един момент. Невронните и синаптични връзки, изградени от годините опит и учене, постепенно се влошават или разпадат под влиянието на фрагментите токсичен протеин, който се образува в мозъка. С напредването на заболяването, страдащите от него изпадат в мъгла от объркване. До ден днешен болестта си остава хронична и нелечима.

Сега учените са открили, че Tau - добре познатия протеин, който се натрупва в мозъците на хората с болестта на Алцхаймер и други невродегенеративни заболявания, се свързва с белтъчния комплекс на протеазомата и така забавя неговото полезно действие в клетката.

Това е важно и лошо, тъй като протеазомите са молекулярни "машини", които изчистват анормалните и увредени протеини, които трябва да се премахнати от клетката. Именно поради това в мозъка те често са наричани "система за изхвърляне на боклук". Когато Tau се натъкне на протеазоми, той започва да пречи на тяхното полезно действие.

"Нещо изключително лошо се случва с протеазомите при болестите, свързани с акумулиране на анормални протеини", казва водещият автор на изследването Нарута Муек (Natura Myeku). "Нашата работа по Tau показа, че дори когато протеазомите се изолират от заболели мозъци, те си остават засегнати и не могат да разграждат (анормални) протеини, за разлика от протеазомите от нормалните мозъци."

Новият тип лекарство, основано на rolipram, стимулира протеазомите да станат по-активни и да възстановят процеса на почистване на протеини.

Все пак изследователите подчертават, че откритието им няма да излекува болестта на Алцхаймер, а по-скоро е крайъгълен камък по пътя към създаването на по-добро лекарство, което да постигне същия полезен ефект, но с по-малко странични ефекти.