Открития на 2017-а, които ако се окажат истина, ще са сензация

НаукаOFFNews Последна промяна на 03 януари 2018 в 14:03 7093 0

Кредит R. Dias and I.F. Silvera

Някои доклади от 2017 г. намекват за потенциално големи открития, но само ако изследванията издържат допълнителните проверки.

Под напрежение

Близо 100 години учените мечтаят да превърнат най-лекия от всички елементи, водородът, в метал. В началото на годината учени от Университет на Харвард съобщиха, че са успели, използвайки два диаманта, между които е притиснат водорода, да постигнат екстремно високо налягане, така че атомите да се уплътняват толкова, че да започват да споделят електрони. Споделеният облак от електрони означава, че е извършен преход към метално състояние, при което водородът започва да блести като метал и става електропроводим. (Създаден е метален водород при свръхвисоко налягане).

Но други изследователи в областта не признават резултатите от експеримента, още повече че микроскопичен образец е изчезнал (Учените загубиха металния водород).

Жена войн?

Скелетът на 10-и век на викингска жена, погребана в пълна униформа на войн, предизвика спор мнежду учените за ролята на жените във викингското общество (Първото генетично доказателство, че жените са били викингски воини).

Изследователите, които потвърдиха пола на скелета чрез ДНК анализ, твърдят, че жената е високопоставен викингски воин, първата известна жена викингски воин. Но други археолози твърдят, че костите - без никакви явни признаци на наранявания или усилена физическа активност - са твърде непокътнати, за да са били в битка.

Едно премигване и ще я пропуснете

Едно допълнително премигване на далечна звезда, забелязано в данните от космическия телескоп Кеплер и проучено от космическия телескоп Хъбъл, може да е първото доказателство за екзолуна - луна в орбита около планета в орбита около далечна звезда. Ако я има, кандидат-луната има размера на Нептун (наречена Kepler 1625b i) на около 4000 светлинни години от нас и обикаля около планетата малко по-голяма от Юпитер (За първи път в историята е намерена екзолуна).

Произходът на хоминидите се мести в Европа

Първите членове на човешкото семейство може да произхождат от Европа, а не от Африка. Нови анализи на фосили на челюст и зъб, намерен край Чирпан, от Graecopithecus, примат с размер на шимпанзе, живял на Балканите преди около 7 милиона години, показват, че това може да е най-ранният известен хоминид.

Проучването, чиито изводи преобръщат досегашните възгледи за историята на човека, е на международен научен колектив от Германия, България, Гърция, Канада, Франция и Австралия, ръководен от проф. Мадлен Бьоме от Зенкенбергския център за човешка еволюция към Университета в Тюбинген и от проф. Николай Спасов от Националния природонаучен музей при БАН. (Древните хора са се разделили от шимпанзетата на Балканите, а не в Африка, Човечеството е направило първите си стъпки на Балканите, Проф Спасов: По нашите земи са живели първите предчовеци).

Но са необходими повече фосилни доказателства, за да се определи дали гръкопитекът е наистина хоминид.