15 декември 2019
  •  Говорят медиците

Открито е лицето на халюцигенията, прародител на червеи и членестоноги (видео)

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 25 юни 2015 в 11:5044310
Цветна реконструкция на Hallucigenia sparsa. Снимка: Danielle Dufault

Кошмарно същество, наричено халюцигения (Hallucigenia, "родена от халюцинация") от преди половин милиард години - червей с дълги крака и бодли - за първи път правилно е реконструирано.

Халюцигенията е живяла през Камбрийския взрив, преди около 508 мил. години. Учените са открили вкаменелости на това създание (от 5 до 35мм) в шистите Бърджес още през 1970г. Дълго време палеонтолозите са смятали опашката на халюцигенията за глава и горната й част - за долна. Шиповете на гърба на животното са мислели за крака, а краката за пипала на гърба.

Изследователите от университета в Кеймбридж, Кралския музей Онтарио и университета в Торонто са идентифицирали главата на съществото с пръстен от зъби и чифт прости очи и са го определили като прародител на всички линеещи безгръбначни - съвременните кадифени червеи и членестоногите - група, в която са насекомите, паяците и ракообразните.

Докладът за новото проучване е публикуван списание Nature

Учените са работили с 165 фосили на халюцигения, събрани в периода 1992-2000.

Hallucigenia sparsa от Бърджес (Royal Ontario Museum 61513). Фосилът е с дължина 15 мм. Снимка: Жан-Бернар Карон

Оказало се, че в крайна сметка топката не е главата, а само тъмно петно на продуктите на разграждането или съдържанието на червата, което излиза след смъртта на животното. Палеонтологът Жан-Бернар Карон (Jean-Bernard Caron) се върнал на мястото на първоначалните разкопки и взел проби от отложенията, покриващи главата на халюцигенията. Полученият материал е изследван с електронен микроскоп, което е позволило да се забележат не само очите, но и зъбите, подобни на игли.

Установените анатомични характеристики показват на морфологично ниво единството на всички линеещи (сменящи хитиновата си обвивка) безгръбначни (Ecdysozoa) - група, която включва членестоноги, кръгли червеи, онихофори, приапулиди и други първичноусти.

По-рано това роднинство се е доказвало само на базата на молекулярно-генетичните изследвания.

"Халюгенията ни показа, че членестоногите и кадифените червеи първоначално са имали зъби в гърлото си и около устата, само че после тези органи са били изгубени или строежът им е бил опростен" - обобщава Карон.