19 октомври 2017
  •  Говорят медиците

Oтново регистрираха гравитационни вълни (обновена)

За втори път са наблюдавани вълни на пространство-времето, ще бъде оповестено днес на пресконференция

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 15 юни 2016 в 08:3846990

Регистрирането на друга гравитационна вълна е факт със сигурност от 5 сигма - необходимата изисквана степен на достоверност - вероятността за грешка е около 0.00005%.

Днес, 15 юни, 12:45 българско време, холандският екип от детекторът на гравитационни вълни LIGO (Laser Interferometer Gravitational Wave Observatory) изнесе пресконференция на 228-мата годишна среща на Американското астрономическо общество (American Astronomical Society - AAS) в Сан Диего.

Бе съобщено за регистриране на гравитационни вълни за втори път!

Актуализация на 15 юни 13:30 ч

Повторното регистриране на гравитационни вълни е станало на 26 декември 2015 г. и вече е факт! Името на вълната е GW151226.

Това е небесна карта, указваща, от къде е дошъл сигналът.

Деветте концентрични криви показват области с 10% -90% сигурност.

Дами и господа, още една гравитационна вълна е открита на ниво 5-сигма, т.е. вероятността за грешка е около 0.00005%.

Освен добре познатото събитие GW150914, апаратите на LIGO също бяха регистрирали и събитието LVT151012 на 12 октомври, но не бе наблюдавано на ниво от 5 сигма. Затова сигналът е приет за "едно фалшиво събитие в 2,3 години"(или 2% вероятност за фалшиво откриване), а не едно на хиляди години, както са изискванията.

Самият екип на LIGO пази мълчание. Според вътрешна информация на холандския физик Мартен ван Колмтаут (Martijn van Calmthout), която споделя в сайта Volkskrant, наблюдавана е отново гравитационна вибрация.

Първото директно регистриране на гравитационни вълни от сливането на две черни дупки бе обявено на 11 февруари от учени на LIGO, а самото регистриране от датчиците, разположени в Ливингстън, Луизиана и Ханфорд, Вашингтон, става на 14 септември 2015

Регистрираният от детекторите сигнал, наречен "събитие GW150914", съвпада с прогнозите на Общата теория на относителността и в съответствие с изчисленията по модел на сливането на две черни дупки - едната - 29 пъти масата на Слънцето, а другата - 36 пъти. Общата маса на новата черна дупка (62 пъти слънчеви маси), а според Айнщайновата формула E = mc2 липсващите три слънчеви маси са директно превърнати в енергията на вълни на пространство-времето или гравитационни вълни.

Няма информация кога точно е станало второто регистриране на гравитационни вълни, но вероятно отново източникът са две сливащи се черни дупки. Те са много по-леки, отколкото в първия случай - 14 и 8 слънчеви маси. По този начин, измереният сигнал е много по-слаб, отколкото при събитието GW150914.

Новото наблюдение може би ще промени представата, че сливането на черни дупки във Вселената е рядко явление. Астрономите от LIGO не изключват възможността източник на гравитационни вълни да бъдат и сблъсъци на неутронни звезди.

Източник: www.volkskrant.nl