Паяците годишно изяждат повече месо от хората (видео)

Наука ОFFNews Последна промяна на 17 март 2017 в 11:10 6047 0

Кредит David E. Hill, Peckham Society, Simpsonville, South Carolina

Паякът Phidippus mystaceus си е уловил плячка.

Паяците са един от най-важните групи хищници в природата. Зоолози от Университета в Базел и университета в Лунд, Швеция установиха, че паяците убиват астрономически брой насекоми в глобален мащаб, пише phys.org.

Резултатите са публикувани в научното списание Science of Nature.

Със своите повече от 45 000 вида и гъстота на популациите около 1000 екземпляра на квадратен метър, паяците са едни от най-богатите на видове и широко разпространени в света хищници. Благодарение на техния потаен начин на живот (много от паяците са нощни или живеят добре замаскирани в растителността) бе трудно да се докаже досега тяхната екологична роля, но зоолозите от Университета в Базел и Университета в Лунд (Швеция) използвайки изчисления стигнаха до заключението, че паяците наистина имат огромно влияние върху околната среда като естествени врагове на насекомите.

Убийци

Изследователите използват два метода на изчисление на базата на различни модели, които показват, че глобално популациите паяци (с общо тегло около 25 милиона тона) унищожават около 400-800 милиона тона жива плячка всяка година.

Това е повече от това, което изяждат хората. Според данни на Организацията по прехрана и земеделие на ООН (ФАО) цялото население на света консумира общо около 400 милиона тона месо и риба всяка година. Хранителните навици на паяците могат дори да бъдат сравнени с тези на китовете (Cetacea) в световните океани, които изяждат около 280-500 милиона тона годишно.

Повече от 90% от жертвите на паяците са насекоми и колемболи (Collembola), подклас дребни членестоноги, наричани също вилоопашки и вилоскачки. Освен това големите тропически паяци понякога нападат малки гръбначни животни (жаби, гущери, змии, риби, птици и прилепи), а и се хранят с растения.

Големият обхват жертви на паяците, макар и вариращ в рамките на специфичните екосистеми, трябва да се взема предвид при оценка на въздействието им при екологичните прогнози.

Особеното значение на паяците в горите и пасищата

Зоолози показаха също, че паяците убиват много пъти повече насекоми в горите и пасищата, отколкото в други местообитания. Паяците в тези области хващат огромни количества горски и тревни вредители, но убиват далеч по-малко насекоми в полетата с едногодишни култури. Въздействието на паяците е по-ниско в селскостопанските райони, защото са интензивно обработвани и третирани с препарати, което ги прави неблагоприятни за живот на паяците.

"Нашите изчисления показват за първи път количествено в световен мащаб, че паяците са големи естествени врагове на насекомите. Заедно с други насекомоядни животни като мравки и птици, те помагат значително за намаляване на гъстота на популациите насекоми", коментира Мартин Найфелер (Martin Nyffeler) от Университета в Базел, водещ автор на изследването. "По този начин паяците имат съществен принос за поддържане на екологичното равновесие на природата", добавя той.

Паякът Phidippus regius е хванал "царска плячка" - щурец (Tettigoniidae). Снимка: David E. Hill, Peckham Society, Simpsonville, South Carolina