Палеонтолози направиха 3D модел на знаменит трилобит

НаукаOFFNews Последна промяна на 19 септември 2017 в 12:05 5083 0

Кредит Esben Horn

Скулптура на камбрийското същество, Agnostus pisiformis. Това създание, подобно на трилобит, датира отпреди 500 милиона години.

Малко не повече от един сантиметър, подобно на извънземно, същество на 500 милиона години се превърна в герой на фундаментална научна работа, в която неговата структура, екология и дори вероятен начин на живот, са разгледани най-подробно.

Авторите на изследването са направили дори триизмерни реконструкции на модели на древното животно.

Това е Agnostus pisiformis, сега изчезнало членестоного, живяло на територията на днешна Скандинавия.

Тези същества са запазили перфектно анатомичните си детайли като част от скали - шисти и варовици.

Agnostus pisiformis. Снимка: Per Ahlberg

"Красотата, разбира се, е субективно понятие, но за мен те са прекрасни по редица причини. Харесва ми анатомията им, но мисля, че тези трилобити са още по-красиви в моите очи, заради дългата и сложна история на тяхното изучаване, както и реалната полза, която носят. Най-накрая, благодарение на изключително добре запазените фосили, ние успяхме изцяло да разберем тяхната анатомия ... Е, как да не ги обичаш? ", обяснява Матс Е. Ериксон (Mats E. Eriksson), професор по геология в Университета Лунд, възложил скулптурата, пресъздаваща съществото като част от своето изследване, публикувано в списание Earth-Science Reviews.

Наистина, Agnostus pisiformis може да се счита за един от най-добре проучените фосилни видове. Първият му изследовател е шведският физик и минералог от 18 век Магнус фон Бромел, който през 1729 г. описва agnostus като "малък, подобен на бръмбар, червей". Оттогава обаче науката постигна значителен напредък в разбирането на тези древни същества.

Днес agnostus са класифицирани като представители на един от подкласовете на трилобитите - Miomera. Живяли в края на камбрийския период, преди около 500 милиона години, тези животни са толкова многобройни, че техните черупки образуват доста големи натрупвания в скалите. И благодарение на невероятната им запазеност, включително и на останки от меки тъкани, учените успяха да изучат морфологията и анатомията на agnostus на всички етапи на онтогенетичното развитие, разказва ЕurekАlert!.

Използайки всички известни до момента данни за Agnostus, Матс Ериксон поръчва на датския дизайнер Есбен Хорн (Esben Horn) най-точната реконструкция, правена до момента.

Окончателните скулптури са направени от полупрозрачен силикон и всяка от тях е с размерите на чиния - много по-големи от реалните същества, за да се види по-лесно анатомията им. Хорн прави три скулптури: едната, изобразяваща животното съа затворена черупка в защитна позиция, друга - в режим на плаване и за да се покаже как изглежда това изкопаеми под сканиращ електронен микроскоп.

"Скулптурите са значително допълнени и показват пълната анатомия на животното до най-малкия детайл, включително всички крайници и антени", разказва Ериксон.

Тъй като Agnostus pisiformis са живели само за ограничен период от време, преди малко повече от 500 милиона години, се използват за датиране на фосилите вo различни скали, което обяснява защо Agnostus pisiformis са толкова важни за науката.

Сега скулптурите на Agnostus pisiformis ще станат част от пътуваща изложба. Ериксон възнамерява да я използва, за да запознае хората с ранните етапи на развитието на живота и накрая да обясни на широката общественост, че палеонтологията се занимава не само с динозаври. "Всъщност няколкостотин милиона години преди появата на динозаврите са съществували екосистеми, изобилстващи с фантастични и странни форми на живот", заключава Матс Ериксон.