20 април 2019
  •  Говорят медиците

Папагали използват инструменти за стриване на черупки на прах (видео)

Папагалите Coracopsis Vasa са единствените животни, които могат да използват смилащ инструмент

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 17 декември 2015 в 13:2135460
Папагал Coracopsis Vasa. Снимка: Wikimedia Commons

Папагалите ваза (Coracopsis Vasa) могат да си правят инструменти и дори ги споделят помежду си. Те използват камъни, с които да раздробяват и смилат черупките на мекотели, необходими им като източник на калций.

Както подчертават учените в статията си, публикувана в списание Biology Letters, това първият регистриран случай за използване на стържещ инструмент от животно.

Изследвани са десет папагала в зоопарка Линконшир във Великобритания. Наблюденията са извършени от март до октомври - точно в периода, когато птиците гнездят и е особено важно да употребяват достатъчно калций, защото тогава се изразходва интензивно за черупки на яйцата, разказва Science magazine.

Поведението на птиците било заснето с камера. На пода на клетките на папагалите имало много черупки от миди, които са твърде големи, за да се използват направо от птиците. На записите се видяло, че пет от десетте папагала, които са участвали в проучването, се научили с помощта на взети от пода камъни или костилки на фурми да остъргват от стените на черупката. След това облизвали полезния за тях калциев прах.

Както подчертават учените това е първият регистриран случай на използване на смилащ инструмент от животно, освен от човека.

Наблюдавано било и че папагалите използват импровизираните инструменти и като клин, за да раздробяват черупките.

Калцият е важен за много птици, особено по време на чифтосване и снасянето на яйцата. Той е необходим за образуването на черупката. Но птиците не могат да се запасят с достатъчно количество от този елемент в скелета си, както ние го правим, например, защото техните тънки кухи кости са създадени за летене и са твърде леки.

Интересното е, че това поведение е демонстрирано основно от мъжки папагали, на които не им е нужен допълнително калций. Но наблюденията показват, че мъжките често повръщат храната си, за да предоставят кавалерски съдържащия се в нея калций на женските. Така калцият все пак достигна до предназначението си и се използва за създаване на черупки.

И макар че от 300 вида папагали, само у четири е наблюдавано, че могат да използват инструменти - клечки, камъни, все пак това поведение е наистина удивително.

Истинският произход на 4/20