23 октомври 2019
  •  Говорят медиците

Папагалите Какапо се размножават с рекордни темпове (видео)

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 23 април 2019 в 12:5328730
Снимка: memegenerator.net

За папагалите Какапо в Нова Зеландия, изминалото лято най-после беше сезонът на любовта.

Това е един от най-застрашените видове птици на планетата и това лято те изобщо не си губиха времето - според учените, занимаващи се с опазването им, това е рекордно дълъг размножителен период, който е помогнал да се повиши значително броят на птиците, разказват Gizmodo.

via GIPHY

До последната зима, популацията на Какапо достига едва 147 броя. Но през есента се излюпват 73 пиленца и все още други се мътят, което прави този размножителен период рекорден, според Новозеландския департамент за опазване, който проследява птиците. Въпреки, че не всички пиленца ще доживеят до зрялост, много ще успеят и така ще завишат сериозно броя на птиците в застрашената популация.

Любовта е навсякъде това лято в Южното полукълбо, благодарение голямото количество шишарки на иглолистното растение Dacrydium cupressinum. Това дърво дава червени плодове само веднъж на няколко години, но изобилните шишарки повишават половата активност на птиците. Изследвано е, че те разчитат на плодовете, за да си набавят витамин D, който е необходим за снасянето на яйцата и след това храненето на пиленцата, когато те се излюпят.

Папагалите Какапо станаха известни и като меме, благодарение на клипче, в което един се опитва да прави любов с главата на водещ от BBC, което накара някои пуритани да ги нарекат "най-безнадеждно и неефективно размножаващият се вид на Земята". Това са и най-тежките папагали на земята с тегло до 2,5 кг и са едни от малкото видове, които не могат да летят. Те могат и да качат още до 1 килограм тегло през самотните дни на зимата.

Тези птици могат да живеят до 90 години, което според Новозеландския департамент за опазване ги прави може би най-дълголетните птици на планетата. За съжаление това означава и че са станали свидетели на сериозни промени в хабитата им, което е и една от причините популацията им да намалее. Полинезийските заселници носят на острова плъхове и кучета, които изяждат част от птиците и техните яйца. Европейските заселници от своя страна изсичат гори, с което също допринасят за намаляването на папагалите. Когато прибавим и дивите котки получаваме рецептата за птичи апокалипсис.

В средата на 90те години бяха останали само около 50 Какапо.

В последните години учените работят в посока да възстановят популациите чрез целенасочено опазване и премахване на котки и плъхове, за да се създаде на папагалите спокойна среда. И тазгодишния бум на излюпените пилета показва, че изглежда стратегията работи.