Парад на планетите: Какво е това и как можете да го видите?

Ваня Милева Последна промяна на 01 юли 2020 в 00:01 42906 0

Кредит: Vito Technology

Според прогнозите на астрономите рядко и уникално небесно събитие, известно като парад на планетите, ще се случи на 4 юли 2020 г.

Какво е парад на планетите, кога се случва, как може да го видим и какво да очакваме от това астрономическо събитие през юли?

Какво е парад на планетите?

Въпреки че няма официален научен термин „парад на планетите“, той се използва широко в астрономията за обозначаване на астрономическо събитие, което се случва, когато планетите от Слънчевата система се подреждат в редица в един и същи район на небето, както се вижда от наблюдатели от Земята. Няма единно определение на това явление. Това са трите най-често използвани:

1. Астрономично събитие, което се случва, когато няколко планети се подреждат от едната страна на Слънцето по едно и също време, както се вижда над равнината на нашата Слънчева система. Три планети се подравняват от едната страна на Слънцето едновременно два пъти годишно, четири планети - веднъж годишно, пет планети - веднъж на всеки деветнадесет години, а всичките осем планети от Слънчевата система - веднъж на около 170 години.
  2. Визуално явление, което се случва, когато всички планети на Слънчевата система се появяват в малък сектор на небето по едно и също време, независимо от условията им на видимост, от гледна точка на Земята (както се виждат от наблюдатели от Земята). Парад на планетите от този тип се е случил на 18 април 2002 г., когато всички планети от Слънчевата система, които се виждат с просто око, се подреждат в редица във вечерното небе. Според предварителните прогнози такива паради на планетите ще се случат през юли 2020 г., през март и юни 2022 г., през 2040 г. и 2854 г.
  3. В редки случаи има много добри условия на видимост на всички планети от Слънчевата система за една нощ. И тези събития се наричат парад на планетите. За вътрешните планети най-добрите условия за наблюдаване се появяват, когато са близо до максималното им отдалечаване (елонгация), а за външните планети - в периода преди и след опозиция - времето, когато Земята е точно между планетите и Слънцето, заради което ще бъдат най-ярки.

Много скоро, през август 2020 г., наблюдателите ще могат да станат свидетели на този уникален вид парад на планетите. Те ще имат невероятен шанс да видят всички планети за една нощ. В началото на месеца неуловимата планета Меркурий ще се появи на сутрешното небе. Бляскавата Венера ще бъде наблизо. Червената планета Марс, далечните Уран и Нептун, всички приближаващи се до своите опозиции, ще бъдат подходящи за наблюдение, както и газовите гиганти Юпитер и Сатурн. Дори и мрачната планета джудже Плутон ще предложи благоприятни условия за наблюдение поради предстоящата си опозиция.

Друг термин за  „парад на планетите“ е „апулс“ (appulse). Определението на този термин е най-малкото видимо разстояние между един небесен обект и друг, гледано от трето тяло през даден период.

Следните видове планетни паради се разграничават според броя на участващите планети:

• Мини парад на планетите - 3 планети.
  • Малък парад на планетите - 4 планети.
  • Голям парад на планетите - 5 или 6 планети.
  • Велик (пълен) парад на планетите - всички планети на Слънчевата система (+ Плутон понякога).

Мини парадите на планетите не са рядкост. Три планети могат да бъдат наблюдавани едновременно в една и съща част на небето няколко пъти годишно.

Кога се подреждат планетите на Слънчевата система?

Важно е да се отбележи, че планетарното изравняване по време на парад на планетите не трябва да се приема буквално. В действителност планетите никога не се подравняват по една идеално права линия, както обикновено се вижда на картинките. Тъй като планетите на Слънчевата система не обикалят перфектно в една и съща равнина, а на различни орбити в триизмерно пространство, те никога няма да бъдат перфектно подредени.

Какво може да се види по време на парад на планетите?

Подравняването или парадът на планетите обикновено за астрономите означава само, че планетите ще се появят в една и съща част на небето. Понякога подредбата на планетите в небето прилича на линия, но не винаги е така. Най-често две или три планети образуват линия в небето.

Освен това много зависи от гледната точка. Когато планетите се подреждат от едната страна на Слънцето, те не са непременно в един и същи регион на небето за наблюдатели от Земята. Обратно, когато планетите са в една и съща част на небето от гледна точка на Земята, те не са непременно подравнени от гледна точка на Слънцето.

Какъв парад на планетите се очаква на 4 юли 2020 г.? Как да го видя?

Според прогнозите на 4 юли 2020 г. ще се проведе рядък и уникален парад на планетите. Всички планети на Слънчевата система - Меркурий, Венера, Земята, Марс, Юпитер, Сатурн, Уран, Нептун плюс планетата джудже Плутон - ще се наредят едновременно от едната страна на Слънцето. Това ще бъде парад на планетите от първия тип от трите описани по-горе.

Тъй като ъгълът на отклонение ще бъде доста малък, ще се случи почти перфектно подравняване.

Последният парад на планетите от този тип се е случил през 1982 г., а следващият се очаква през 2161 г. и 2492 г.

Подобни събития не са интересни за сериозните учени. Просто парадите на планетите предоставят възможност на любителите астрономи да станат свидетели на повече от един обект в едно и също зрително поле, което е привлекателно и любопитно за непрофесионалистите.

Опитайте приложението Stellarium за прецизен изглед на планетите от вашето местоположение.

Ето как може да намерите планетите от Слънчевата система през юли.

Пълнолунна юли се люлее от планетите Юпитер и Сатурн.

Луната да се появи в около Юпитер и Сатурн в продължение на няколко дни преди и след 5 юни 2020 г.

Луна и Марс в нощното небе на юли 2020 г.

Станете рано на 11 и 12 юли 2020 г., за да видите намаляващата Луна с червената планета Марс.

Намиращата се полумесец се изравнява с планетите Венера и Меркурий един час преди изгрев.

От средата на юли 2020 г. използвайте намаляващата полумесец и Венера, за да намерите Меркурий близо до хоризонта, докато сутрешната тъмнина започва да отстъпва на зората.

Стройна намаляваща полумесец се люлее от Венера и след това Меркурий на сутрешното небе.

Като тънък сърп Луната ще преминава на север от ослепителната Венера в дните около 17 юли.

Юпитер, Сатурн и Чайникът в полунощното небе на юли 2020 г.

През юли 2020 г. Юпитер и Сатурн се изкачват най-високо през нощта около полунощ. Ако имате чист югоизточен хоризонт, трябва лесно да забележите планетите Юпитер и Сатурн ниско в югоизточното небе рано вечерта. Използвайте Юпитер и Сатурн, за да намерите групата звезди „Чайник“ в съзвездието Стрелец.

Planet Parade: What Is It And How Can You See It?, starwalk.space