Парадоксът на ДНК на близнаците - НАСА провежда уникален експеримент (видео)

Наука ОFFNews Последна промяна на 02 февруари 2017 в 11:43 19506 0

Кредит NASA/Robert Markowitz

Еднояйчните близнаци, Скот и Марк Кели - Скот (вляво) прекарва една година в космоса, докато Марк (вдясно) остана на Земята като контрола. Изследователите търсят ефектите на далечното пътуване в космоса върху човешкото тяло.

Скот и Марк Кели са еднояйчни братя-близнаци, астронавти. Те взеха участие в уникален експеримент, за който разказва НАСА. Скот преживя на Международната космическа станция, заедно с другите астронавти 340 дни, а Марк остана на земята.

На среща на изследователите от Програмата за изучаване на човека (Human Research Program) в НАСА представиха предварителните резултати от проекта Twin Study (проучване на близнаците),създаден, за да изследва ефектите на дългия космически полет върху човешкото здраве. В програмата участваха двамата астронавти - близнаци Скот (Scott Kelly) и Марк Кели (Mark Kelly).

"През ноември 2012 година, скоро след като Скот Кели бе избран за едногодишен полет в космоса, той попита: а брат ми на земята ще се занимава ли с нещо интересно? Ние разбирахме, че това е уникална възможност да се извършат серия от изследвания, защото имаме един близнак в космоса, а другият - на земята", - разказва заместник ръководителят на Програмата Крейг Кандрот (Craig Kundrot). Астронавтите-близнаци имат почти идентични геноми и сходен житейски опит, така че специалистите на НАСА решават да вземат от братята проби биологичен материал, преди и след полета и да ги сравнят.

На 26 януари учените представят предварителните резултати от изследването. "Почти всички докладват, че са намерили различията," - споделя генетикът Кристофър Мейсън, член на научната група.

Анализите на биологичния материал на близнаци показа, че за времето, прекарано в орбита се е променила експресията на гените и други биологични показатели.

Човешките хромозоми имат така наречените теломери, чиято дължина намалява с всяко едно клетъчно делене. Те не могат да се скъсяват безктрайно и заради това е един от факторите на стареене.

И тук учените са откриват, че за времето на мисията теломерите на Скот Кели са по-дълги от тези на брат му. Когато астронавтът се завръща на земята, теломерите му бързо се връщат на нивото си преди полета си.

За прекараната година в космоса количеството на метилираната* ДНК е намаляло, а при Марк, обратното - се е увеличила. Но и тези показатели се връщат на предишното ниво след известно време.

*ДНК метилирането се изразява в модификация на ДНК без п-ромяна на нуклеотидните последователности. Тя се заключава в присъединяване към определен участък на ДНК на метилова група. Метилираните нуклеотиди могат тогава да окисляват с определени ензими, което в крайна сметка води до тяната деметилизация. При хората се метилира около 1% от геномната ДНК.

Какво означава това още не е ясно на учените. Освен това се съобщава, че се е променила и генната експресия при близнаците. На земята това се случва често и обикновено е свързано с преобразуване на условията на средата, например, с промяна на дневния режим. Но при Скот отклоненията превишават нормата.

Преди публикация статията с резултатите от проучването ще бъде прегледана от братята Кели, за да се предотврати публикуването на поверителна информация.