16 юни 2019
Категории
  •  Космос
  •  Физика
  •  Науки за земята
  •  Биология
  •  Медицина
  •  Говорят медиците
  •  Математика
  •  Научни дискусии
  •  Разни
FACEBOOK

Парадоксът на щастието - вашите приятели в социалните мрежи са по-щастливи от вас

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 22 юни 2017 в 10:1739380

Повечето потребители в социалните мрежи преживяват т.нар. парадокс на приятелството - когато се възприемат като по-малко популярни отколкото са останалите им приятели. Този ефект може да обясни защо използването на социалните мрежи води до намаляване на усещането за щастие, гласи проучване, извършено от учени от Университета в Индиана, САЩ.

Проучването е първото, което разкрива, че популярните потребители се чувстват по-щастливи от средното за техния кръг приятели, което раздува общото ниво на щастие в социалния им кръг - ефект, който учените наричат парадокс на щастието.

Анализът е и първото научно доказателство за чувството, което мнозина изпитват когато влизат в социални мрежи като Facebook, Twitter или Instagram, че всички други се забавляват много повече, съобщава Phys.org.

За целите на проучването са използвани публично достъпни данни от 39 110 потребители на Twitter. Анализът е публикуван в изданието European Physical Journal Data Science. Учените наричат последователите "приятели", а потребителите с повече връзки са назовани "популярни".

"Този анализ се прибавя към нарастващите доказателства, че социалните медии могат да навредят на потребители, които прекарват повече време в тези услуги, тъй като е почти невъзможно да избегнат негативните сравнения с популярността на своите приятели и щастието им", коментира водещият автор Йохан Болен (Johan Bollen) от Университета в Индиана, който съветва хората да подхождат внимателно и да ограничат употребата на тези услуги.

"Предвид на обхвата на проникване на социалните мрежи по света разбирането на връзките между тяхната употреба и щастието може да хвърли светлина върху теми, които засягат милиарди хора", добавя той. 

"Доколкото знаем досега не е било установявано, че потребителите на социални мрежи не само са по-малко популярни от средното за техните приятели, но са и по-малко щастливи. Това проучване показва, че щастието е свързано с популярността и че мнозинството хора в социалните мрежи не са толкова щастливи, колкото техните приятели поради връзката между приятелство и популярност", обяснява Болен.

Снимка: Indiana University

За да извършат анализа, Болен и неговите колеги избират на случаен принцип 4,8 милиона потребители на Twitter, след това анализират група хора, които се следват един друг, като създават мрежа от около 102 000 потребители с 2,3 милиона връзки. Екипът след това насочва вниманието си към потребители с 15 или повече "приятели" в мрежата, след което анализира постовете на тези потребители - често използван метод в компютърните науки и маркетинга за оценка дали дигиталните постове са с положителен или отрицателен тон. Това създава група от 39 110 потребители на Twitter. Тези с положителна настройка са определени като щастливи.

Статистическият анализ на тази последна група открива, че 94,3% от хората в нея имат по-малко приятели от своите приятели. Установява се и че 58,5% от хората в групата не са толкова щастливи, колкото е средното за техните приятели.

"С други думи мнозинството потребители вероятно се чувстват по-малко популярни от средното за своите приятели", отбелязва Болен. "Те също така може да имат впечатление, че са по-малко щастливи от средното за своите приятели", добавя той.

Проучването установява, че потребителите на социални мрежи се разделят на две групи - по-щастливи потребители с по-щастливи приятели и нещастни потребители с нещастни приятели. За изненада нещастните потребители са се усещали по-малко щастливи от техните нещастни приятели, което показва, че са силно повлияни от нещастието им.

"Като цяло това проучване открива, че потребителите на социалните мрежи преживяват по-високо ниво на социално разчорование и нещастие поради негативните сравнения между себе си и щастието и популярността на своите приятели", заключава Болен. 

"Щастливите потребители на социални мрежи пък смятат своите приятели за по-популярни и леко по-щастливи отколкото са те самите, а нещастните потребители имат нещастни приятели, които все пак изглеждат по-щастливи и по-популярни отколкото са те самите", допълва ученият.


Препоръчани материали

Няма коментари към тази новина !

 
Още от : Новини
Всички текстове и изображения публикувани в OffNews.bg са собственост на "Офф Медия" АД и са под закрила на "Закона за авторското право и сродните им права". Използването и публикуването на част или цялото съдържание на сайта без разрешение на "Офф Медия" АД е забранено.