Първата междузвездна комета има необичаен състав

Ваня Милева Последна промяна на 21 април 2020 в 12:59 8608 0

Първата открита междузвездна комета 2I/Borisov в представата на художник. Кредит: NRAO/AUI/NSF, S. Dagnello

Използвайки масива от радиотелескопи ALMA, астрономите изследват изпускащия се газ от повърхността на първата открита междузвездна комета 2I/Borisov. За тяхна изненада данните показват наличието на голямо количество въглероден окис, което от своя страна позволи да се направят изводи за средата, в която се е образувала кометата.

Резултатите от наблюденията и заключенията на учените са представени в списание Nature Astronomy.

„На 15 и 16 декември 2019 г. наблюдавахме кометата 2I/Borisov, в момент, когато бе на разстояние от две астрономически единици от Слънцето. Количеството въглероден окис, отделяно от нея, бе изключително голямо. То е 9 до 26 пъти по-високо от това в местните комети в Слънчевата система “, твърдят авторите на изследването.

Кометите са изключително интересни обекти, защото могат да ни помогнат да разберем как се формират планетарните системи. Те прекарват по-голямата част от живота си в студени райони, отдалечени от звездите, и за разлика от планетите, кометите не се променят много от създаването си. Следователно изследването на поведението и състава на ледените скитници в момента на сближаването им със звездите, в нашия случай със Слънцето, може да се разбере много за процесите, протичащи в протопланетарните дискове в най-ранните етапи.

„За първи път успяхме да погледнем вътре в комета, която идваше от място извън Слънчевата система. И веднага се показа рязка разлика от тези, които сме виждали по-рано“, разказва Мартин Кординер (Martin Cordiner), водещ автор на изследването от Центъра за космически полети Годард, НАСА.

Снимка на междузвездната комета 2I/Borisov, направена от космическия телескоп Хъбъл на 9 декември 2019 г. от разстояние 298 милиона километра. Кредит: NASA, ESA, and D. Jewitt (UCLA)

Наблюденията на ALMA разкриват два вида молекули в газа, отделян от кометата 2I/Borisov: циановодород и въглероден оксид. Докато първият присъства в количество, подобно на кометите в Слънчевата система, висока концентрация на втория е изненада. Според астрономите това предполага, че 2I/Borisov се е образувал при температури под -250 градуса по Целзий.

Въглеродният окис е една от най-разпространените молекули в космоса и се съдържа в повечето комети в Слънчевата система. Съдържанието му в тях обаче е много различно и все още не е ясно защо. Може би това се дължи на региона, в който се е образувала кометата, или колко често се приближава до Слънцето и губи лесно изпаряващия се лед.

„Ако газовете, които наблюдаваме, отразяват състава на родното място на 2I/Borisov, тогава обектът трябва да се е образувал в изключително студен външен район на далечна планетарна система. Повечето от протопланетарните дискове, наблюдавани с ALMA, са разположени около млади версии на Слънцето и те се простират далеч извън региона, където се смята, че са се образували нашите собствени комети. Може би 2I/Borisov е роден в покрайнините на един от тези дискове “, добавя Мартин Кординер.

Циановодороден газ (вляво) и газ въглероден оксид (вдясно), записани от ALMA и отделени от кометата 2I/Borisov в момента, когато е на две астрономически единици от Слънцето. Кредит: ALMA (ESO/NAOJ/NRAO), M. Cordiner & S. Milam; NRAO/AUI/NSF, S. Dagnello

Високата скорост на междузвездната комета 2I/Borisov в момента на преминаване през Слънчевата система, възлизаща на 33 километра в секунда, показва, че тя вероятно е била изхвърлена от системата си или от преминаваща звезда, или от гигантска планета. Тогава кометата вероятно е прекарала милиони или милиарди години в студено самотно пътуване през междузвездното пространство, преди да бъде открита от астронома-аматьор Генадий Борисов на 30 август 2019 г.

„Кометата 2I/Borisov ни предостави поглед върху химията, която формира друга планетарна система. Но само когато можем да го сравним с други междузвездни комети, ще разберем дали е специален или всички извънслънчеви обекти съдържат необичайно високи нива на въглероден оксид “, заключават авторите на изследването.

Unusually high CO abundance of the first active interstellar comet, M. A. Cordiner et al., Nature Astronomy, DOI: https://doi.org/10.1038/s41550-020-1087-2