Първата снимка на "линията на замръзване" около млада звезда

Наука ОFFNews Последна промяна на 14 юли 2016 в 13:56 5486 0

Концепция на художник за снежния пояс около звездата. Източник: А. Angelich / ALMA

За първи път астрономи са направили снимка на "линията на замръзване" около млада звезда. Това е границата, отвъд която водата в парообразно състояние, отдалечавайки се от звездата, преминава в лед. В случая това е по-далече от обичайното - 40 астрономически единици (AU - 1 AU е разстоянието от Земята до Слънцето).

Наблюдението ще помогне за по-доброто разбиране на процеса на формиране на планетите, а и появата на живота.

Статията на астрофизици от Европейската южна обсерватория (European Southern Observatory - ESO) с резултатите от изследването е публикувана в списание Nature, а за откритието им накратко разказва сайтът на обсерваторията ESO.

Младите звезди често са заобиколени от гъст въртящ се облак от газ и прах, известен като протопланетен диск, от който се раждат планетите по-късно. Топлината, идваща от звездите слънчев тип, допринася за факта, че цялата вода в рамките на три астрономически единици или 450 милиона километра е в газообразно състояние. Отвъд този предел по-ниското налягане и температура превръщат парата в лед. Тази преходна област се нарича "линия на замръзване".

Но звездата V883 Orionis е необичайна. Снежната линия около нея е много по-далеч - 40 астрономически единици (шест милиарда километра), което е сравнимо с радиуса на орбитата на Плутон.

Звездата е увеличила драматично яркостта си заради сблъсъка си с голямо количество материал от протопланетарния диск. V883 Orionis е само 30% по-масивна от Слънцето, но благодарение на това, в момента е повече от 400 пъти по-ярка - и много по-гореща.

Това е дало възможност на астрономите с помощта на Атакамската голяма антенна решетка (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array - ALMA) да открият "линията на замръзване", докато търсят признаци на фрагментиране на диска, водещо до появата на планетите.

Наличието на воден лед регулира ефективността на коагулацията на частиците прах - начален етап на образуването на големи космически тела.

Тъмният пръстен по средата на диска е "линията на замръзване", мястото, където температурата и налягане са достатъчно ниски, за да замръзне водата. Източник: L. Cieza; ALMA (ЕСО / NAOJ / NRAO.

Д-р Цуан Цу (Zhaohuan Zhu), астроном от Университета в Принстън, Ню Джърси, и съавтор на статията в Nature, коментира за Independent: "Разпределението на водния лед около млада звезда е от основно значение за формирането на планетите и дори развитието на живота на Земята. Наблюдение на ALMA хвърля важна светлина върху това как и къде това се случва в протопланетарните дискове, когато се формират младите планети. Сега имаме преки доказателства, че съществува една снежна област, която благоприятства образуването на планети около други звезди."

Смята се, че условията вътре в линията на замръзване, където водата е във вид на пара, благоприятстват за образуването на по-малки, скалисти планети като Марс и Земята.

Отвъд линията на замръзване наличието на лед дава възможност бързо да се образуват "снежни топки" и комети, което помага за създаването на огромни газови планети като Юпитер.