05 декември 2019
  •  Говорят медиците

Първи поглед под облаците на Юпитер и една усмивка от газовия гигант, показа Juno

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 25 октомври 2016 в 09:0042200
Снимка: NASA / JPL-Caltech / SwRI / GSFC

Разноцветните облачни ленти на Юпитер се простират на стотици километри надолу в атмосферата на планетата, разкри космическият кораб на НАСА Juno, предоставяйки безпрецедентен поглед във вътрешността на гигантската планета, коментира Science news.

"Каквото и да е функцията на тези цветове и ивици, те се простират доста далеч надолу," - заяви планетарният учен Скот Болтън (Scott Bolton), ръководител на мисията Juno по време на среща на Американското астрономическо общество за планетарни науки.

"Това бе изненада за много учени". Досега учените не бяха сигурни дали ивиците на Юпитер са само на повърхността на облаците или продължават далеч навътре. Ивиците достигнат най-малко 350 до 400 км под върха на облаците, съобщава Болтън на пресконференция.

Сондата на НАСА трябваше да събере данни от Юпитер при близкото си прелитане покрай газовия гигант преди няколко дни, но изключи всичките си научни инструменти, тъй като неочаквано влезе в безопасен режим поради някакви проблеми на двигателя. За щастие, това е временен неуспех - Juno сега е добре и е готов да работи за науката при следващото прелитане, което е планирано да стане на 11 декември.

Въпреки че космическият кораб не може в момента да събере данни, информацията, която се получи от неговото прелитане на 27 август продължава да се обработва от наземният екип. Например, част от тази информация, събрана от инструмента на Juno микровълнов радиометър (Microwave Radiometer - MWR), се открива, че лентите на Юпитер не са само повърхностни.

Тъй JunoCam все още няма персонал за обработка на изображения, НАСА разчита на други специалисти да им помогнат да генерират изображения от суровите данни на фотоапарата. Едно специално представяне (долу), изглежда, че привлича вниманието на хората: създателят му направи усмивка емотикон с помощта на снимка на южния полюс на Юпитер, разказва изданието Еngadget.

Изображение е обработено от извънщатния учен Ранди Ан (Randy Ahn), който го копира и отразява огледално. Оказа се усмихнато лице в астрономически пропорции.

Друга снимка, обработена от Алекс Май (Alex Mai), показва слънчевата част на Юпитер и атмосферата на планетата, пълна с вихри.