Първи успешен тест на новата теория на гравитацията на Верлинде (видео)

Наука ОFFNews Последна промяна на 18 декември 2016 в 12:10 13422 0

Астрономи от обсерваторията в Лайден, Холандия, за първи път провериха чрез ефекта на гравитационна леща една нова теория за гравитацията на техния сънародник от Университета на Амстердам проф. Ерик Верлинде (Erik Verlinde), която прогнозира точно същото отклонение на движенията на звездите в галактиките, което сега се обяснява с наличието на тъмна материя, съобщи phys.org.

Екипът, ръководен от астронома Марго Брауер (Margot Brouwer), провери новаторските виждания за характера на гравитацията на Верлинде като измери разпределението на гравитацията на около повече от 33 000 галактики. Брауер и колегите й стигнаха до заключението, че теорията на Верлинде се съгласува с измереното разпределение на гравитацията.

Резултатите са публикувани в Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Гравитацията на галактиките огъва пространството, така че светлината, преминаваща през това пространство, се отклонява като през леща. Галактиките, които се намират далеч зад галактиката на преден план (обектива), изглеждат леко деформирани. Този ефект може да се измери, за да се определи разпределението на гравитацията около галактиките на преден план. Астрономите са установили обаче, че на разстояние до сто пъти радиуса на галактиката, измерената сила на гравитацията е много по-силна от тази, която Айнщайновата теория на гравитацията прогнозира.

Съществуващата теория работи само, ако се добавят невидими частици, така наречената тъмна материя.

Верлинде твърди, че може да обясни не само механизма на гравитацията със своя алтернатива на теорията на Айнщайн, но и произхода на тайнствената допълнителна гравитация, която астрономите в момента приписват на тъмната материя. Новата теория на Верлинде прогнозира силата на гравитацията само въз основа на масата на видимата материя.

Брауер изчислява прогнозите на Верлинде за гравитацията на 33 613 галактики, само въз основа на тяхната видима маса. Тя сравнява предвижданията на Верлинде за разпределението на гравитацията, измерено чрез гравитационна леща, за да тества новата теория. Нейният извод е, че прогнозата му се съгласува с наблюдаваното разпределение на гравитацията, но подчертава, че тъмната материя също може да обясни допълнителната гравитационна сила.

Но масата на тъмната материя е свободен параметър, който трябва да се адаптира към наблюденията. Теория Верлинде осигурява директна прогноза, без свободни параметри.

Източник: Astronomie.nl

Новата теория в момента е приложима само за изолирани, сферични и статични системи, докато Вселената е динамична и сложна. Много наблюдения все още не могат да се обяснят с новата теория, така че тъмната материя не може да се отхвърли.

"Въпросът сега е как да се доразвие теорията и как да се провери допълнително. Но резултатът от този първи тест определено изглежда интересен" - заяви Брауер.