Първите човешки ембриони успешно са редактирани в САЩ

НаукаOFFNews Последна промяна на 28 юли 2017 в 10:18 10378 0

Първият известен опит за създаване на генетично модифицирани човешки ембриони в Съединените щати е бил извършен от екип изследователи в Портланд, Орегон, съобщи MIT Technology Review.

Експериментът e извършен с помощта на революционната техника геномно редактиране CRISPR-Cas9.

Това надхвърля предишните експерименти, използващи CRISPR за променяне на ДНК на човешки ембриони, проведени в Китай, с това, че са редактирани геноми на много повече ембриони и е направено целенасочено върху ген, свързан със значимо човешко заболяване и то върху всички клетки на ембриона.

Ръководителят на екипа Шукрат Миталипов (Shoukhrat Mitalipov) смята, че е направен пробив, както по брой на ембрионите, върху които е експериментирано, така и че е доказано, че е възможно безопасно и ефективно да се елиминират дефектните гени, които причиняват наследствени заболявания.

Техниката може да действа срещу болести като рак, ХИВ и генетични заболявания като болест на Хънтингтън.

С какво е по-добра новата техника в сравнение с китайската

По-ранните китайски експерименти имат ограничен обхват, има грешки при CRISPR редактирането и желаните промени в ДНК не са във всички клетки на ембрион, а само в някои. Този ефект, наречен мозаицизъм, даваше тежест на аргументите, че това може да бъде опасен начин за създаване на човек.

Но Миталипов и колегите му заявяват, че убедително са показали, че е възможно да се избегне мозаицизмът, както и ефекти "извън целта", известни като грешки на CRISPR.

Човек, запознат с проучването, цитиран от MIT Technology Review, твърди, че "десетки" човешки ембриони ин витро са били създадени за експеримента с помощта на дарена сперма от мъже, носители на мутации на наследствени заболявания. Ембрионите на този етап са малки групички клетки невидими за невъоръжено око. MIT Technology Review не знае гените на кое заболяване са избрани за редактиране.

"Това е доказателство, че принципът работи. Те имат значително намален мозаицизъм. Не мисля, че това е началото на клинични проучвания, все още, но това е значителен напредък", заяви учен, запознат с проекта.

Въпреки че на нито един от ембрионите не е позволено да се развива повече от няколко дни и никога не е имано намерение да се имплантират в женска утроба, експериментите са важен етап от това, което може да се окаже неизбежно път към раждането на първите генетично модифицирани хора.

Един нов свят, в който всички ще са идеални

Тъй като промяната на ДНК на ранния ембрион води до промени в клетките, които в крайна сметка ще произвеждат сперматозоиди и яйцеклетки, ако ембрионът се роди и израстне до зряла възраст, всички деца, които той или тя създадат, ще наследят генетичното изменение. Този процес се нарича "редактиране на зародишната линия".

Това води до опасения, че тези манипулации биха могли да променят хода на човешката еволюция.

Някои предупреждават за появата на "дизайнерски бебета" или "бебета по поръчка", чиито родители ще си поръчват какви качества да притежават техните наследници, да персонализират ин витро ембрионите си чрез добавяне, премахване или промяна на някои гени.

Експериментите със зародишни линии имат много критици сред редица религиозни организации и групи на гражданското общество, които се опасяват, че биха могли да отворят шлюзовете на един шокиращ нов свят на "дизайнерски бебета" проектирани с генетични подобрения.

Разузнавателната общност на САЩ миналата година, наречен CRISPR потенциално "оръжие за масово поразяване".

Филмът "Гатака" показва една антиутопия, в която "проектираните хора"управляват обществото, а генетиката определя бъдещето на всеки индивид. В този свят човек с подходящите генетични заложби може да прави каквото пожелае, но човек с дори лек дефект или само възможност за дефект се превръща в пленник на собствените си биологични клетки.

Един скорошен доклад на редактиране геном на Американската Националната академия се произнесе срещу мораториума върху научните изследвания в областта на редактирането на зародишната линия, твърдейки, че един ден това ще бъде начин някои родители да имат здрави биологично деца, когато например майката и бащата носят генетична мутации, които причиняват тежки заболявания, пише Scientific American.

Методът CRISPR/Cas9. Източник: Cantech Letter

Кой е Шукрат Миталипов

Роден в Казахстан, когато страната е била част от бившия Съветски съюз, Миталипов в продължение на години работи в авангарда на научните изследвания. През 2007 г. той представи първите клонирани маймуни в света. По-късно, през 2013 г., създава човешки ембриони чрез клониране като начин за създаване на специфични за пациента стволови клетки.