Първите генетично модифицирани кучета са отглеждани в Китай

Наука ОFFNews Последна промяна на 22 октомври 2015 в 11:11 8060 0

Кредит Guangzhou Institutes of Biomedicine and Health, Diane Shelton, Neuromuscular Disorders

Тези кучета от породата бигъл, наречени Hercules (вляво) и Tyangou са първите генетично модифицирани кучета в света.

За първи път, използвайки технология за редактиране на гените, учени от Китай са успели да отгледат специални кучета.

Те са създадени от породата бигъл, но са с двойно повече мускулна маса. Това се постига след като учените са ремахнали от тях гена, отговорен за производството на протеина миостатин. Този протеин ограничава растежа на мускулната тъкан.

Екипът е използвал технологията на генното редактиране CRISPR/Cas9, с помощта на която не толкова отдавна бяха създадени прасета, чиито органи са по-подходящи за трансплантация на хора.

Изследователите инжектирали в 65 ембриони на кучета молекула Cas9 с цел да повреди или унищожи двете копия на гена, отговорен за производството на миостатин. Родени били 27 кученца, но само при две - мъжко и женско- са били отрязани и двете копия на потискащия разтежа на мускулите ген.

"Тези кучета с имена Херкулес и Тянгоу или "небесно куче" имат повече мускули, отколкото обикновените бигъли. Ние смятаме, че тяхната сила и бързина също ще са по-добри от роднините им" - разказва за работата си Лянсюе Лай (Liangxue Lai). - "Те са по-подходящи за лов и полицейска работа".

Редактирането на гена при Херкулес е непълно. Все пак малък процент от мускулните клетки на кучето все още произвеждат миостатин. При Тянгоу напълно отсъства миостатин и мускулите й от раждането са по-големи от мускулите на събратята й.

Такива нарушения, всъщност, се срещат в природата - в породата уипет. Но тази операция може да бъде в услуга не само на развъждащите кучета. Американски лекари също се опитват да блокират производството миостатина с помощта на експериментална генна терапия в опит да забави загубата на мускулна маса при страдащи от мускулна дистрофия тип Дюшен.

Лай и колегите му отбелязват, че в близко бъдеще планират да създадат кучета и с други промени в ДНК, включително такива, които ще имитират човешки заболявания, като например болестта на Паркинсон и мускулна дистрофия. На такива животни могат да бъдат тествани нови методи за лечение на заболяванията.

"Целта на нашето проучване е да се разработи метод за създаването на нови модели животни за биомедицински изследвания" - коментира Лай. "Кучетата са много подобни на хората по отношение на метаболизма, физиологичните и анатомични характеристики".