12 декември 2018
  •  Говорят медиците

Първото предсказано от човек слънчево затъмнение се случва на 28 май 585 година пр. н.е.

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 28 май 2018 в 00:0075060

Никой няма да се учуди, ако съвременен астроном прогнозира слънчево затъмнение - но това е успял да направи гръцкият философ, математик и астроном Талес от Милет, живял седми - шести век преди новата ера.

Лунни затъмнения да се прогнозират било лесно, защото се знаело, че те се повтарят на всеки 19 години, но да се предскаже слънчево затъмнение са били нужни сложни геометрични и тригонометрични изчисления и сложни таблици.

На 28 май, според нашия календар, през 585 г. пр.н.е. прогнозата на Талес се сбъдва. Тя прави Талес известен и представлява единственият безспорен факт за неговата научна дейност.

Затъмението, което се е случило на този ден, сложи край на войната между лидийски цар Алиат и мидийския цар Киаксар за надмощие в Мала Азия. Противниците счели рядкото природно явление за знак на боговете и спрели враждата си.

Талес е роден около 625 г. пр.н.е. в Милет в Мала Азия (сега Турция). Смятан e за един от седемте мъдреци на древността, той не само астроном, но и математик, инженер, философ и държавник.

На първото си посещение в Египет Талес прилага теоремата, която носи неговото име, за да измери височината на Голямата Хеопсова пирамида.

По думите на Талес: "Отношението на моята височина с дължината на моята сянка е същото като на височината на пирамидата с нейната сянка".

Благодарение на пропорционалната връзка, той получава височината на пирамидата от дължината на сянката й.

Гениалната идея на Талес е следната: " В момента когато моята сянка ще бъде равна на моята височина, сянката на пирамидата е равна на височината й".

На Талес се приписва и т.нар. "Теорема на Талес", която гласи, че ако A, B и C лежат на една окръжност и AC е диаметър в нея, то ъгълът ABC е прав (вдясно е доказателството й).

Талес е живял просто и бедно и често е подлаган на подигравки, че философията, която практикува е безсмислена.

Една история разказва как Талес станал богат чрез своята изобретателност. Използвайки астрономически наблюдения, той прогнозира отлична реколта на маслини. Талес вземапод наем голямо количество евтини преси за зехтин. Неговата прогноза се сбъдва и Талес получава значителна печалба, преотдавайки пресите. Така Талес доказва на критиците си, че един философ може да забогатее, ако поиска.

10 декември 2018 в 10:45