Пчелите се научиха да играят футбол (видео)

Наука ОFFNews Последна промяна на 24 февруари 2017 в 14:14 4841 0

Кредит Olli Loukola / QMUL

Земните пчели могат да бъдат обучени да вкарват голове с малки топки, разкривайки безпрецедентни възможности за обучение, според учени от Университета Куин Мери.

Учени успяха да обучат земни пчели в лаборатория да търкалят малка топка по платформа и да вкарват "гол", подобно на футболните майстори.

В този експеримент учените изпробват способността за обучение на пчелите да изпълняват задачи, различни от тези, които една пчела обикновено извършва в естествената си среда.

Резултатите са публикувани онлайн на 23 февруари в списание Science.

Въпреки че мозъците на пчелите са прости в сравнение с мозъците на бозайниците, експериментите, описани в ново проучване, показват, че тези умни насекоми са способни на по-сложен живот, отколкото учените подозират.

Предишни експерименти с пчели показаха, че тези насекоми може да бъдат обучени да дърпат конци и да преместят лост, за да получат награда, както и че могат да се научат на това гледайки как го правят другите пчели. Тези открития предполагат, че пчелите могат да научат и по-сложни задачи, обяснява съавторът на проучването Оли Лукола (Olli Loukola), поведенчески еколог от Университет Куин Мери пред Live Science.

"Искахме да изследваме гъвкавостта на поведението на пчелите чрез експеримента дали те биха могли да използват в дадена задача неприроден обект, какъвто вероятно никога на са срещнали преди в еволюционната си история", разказва Лукола. "Пчелите не е необходимо да търкалят топки в нормалния си живот".

Освен това е невероятно да са срещали цвете, което да изисква от пчелите да премести обект в центъра му, за да получат достъп до неговия нектар, добавя Лукола.

Ето как се вкарва "гол"

Учените демонстрират "хандбалната" техника пред земната пчела с помощта на пластмасова пчела, прикрепена към прозрачна пръчка. Ако пчелата успешно докара топката в целевата дупка в средата на платформата, тя получава захароза (захар) за награда.

След това изследователите оценяват колко пчелите могат да се научат да търкалят топки наблюдавайки други пчели. Те открили, че това става по-бързо, в сравнение със сценария, при който те трябва да разберат задачата си, когато невидим магнит демонстрира как се движи топката и я насочва към дупката.

Въпреки, че пчелите първоначално научили задачата с помощта на жълтата топка, когато им е представена възможност за избор на топки, много от насекомите избират тази, която е най-близо до целта, независимо от цвета й.

Това показва, че пчелите не просто копират поведението на другите. Те по-скоро могат да вземат самостоятелни решения за това, как най-добре да спечелят наградата си, показвайки "безпрецедентна голяма когнитивна гъвкавост при животно с такъв малък мозък", разказва Лукола.

"Тези открития показват с убедителни доказателства, че миниатюрният мозък не е непременно прост и може да се справи с впечатляващо сложна задача", добави той.