Персеидите: Земята преминава през космически боклук, който ще озари небето ни

Ваня Милева Последна промяна на 11 август 2022 в 00:01 11426 0

Персеидите над Много големия телескоп (VLT), съоръжение, управлявано от Европейската южна обсерватория на Серо Паранал в пустинята Атакама в северно Чили, през нощта на 13 август 2010 г. Сцената е осветена от червената светлина на залязващата Луна извън лявата страна на кадъра. Кредит: ESO Photo Ambassador Stéphane Guisard Wikimedia Commons

Веднъж годишно, от средата на юли до края на август, Земята преминава през космическа купчина боклук, която засипва нашата планета с хиляди малки космически камъчета, не по-големи от пясъчно зърно. Ние наричаме това годишно събитие метеорен поток Персеиди или просто Персеиди.

Тази година Персеидите достигат своя връх в тъмните часове между 11 и 12 август. За съжаление, фактът, че има ярка пълна луна по същото време, ще помрачи шоуто. Може да успеете да видите 10 - 20 метеора на час по време на пика, според НАСА – това е много по-малко от 50 до 60 на час, видими в година без пълнолуние. Все пак трябва да успеете да зърнете няколко "падащи звезди" през нощите около максимума.

Персеидите са един от най-популярните и редовни метеорни потоци през годината. Те се случват всяко лято, когато нашата планета преминава през огромната опашка от отломки, изхвърлени от кометата Суифт-Тътъл.

Тази диаграма показва прогнозирания пик на метеорния поток Персеиди в 3:00 UTC (06:00 българско време). На това изображение от Гай Отуел, радиантът на метеорния поток е над Северна Европа при пълна дневна светлина в пиковия момент на падане на метеорите.Кредит: Guy Ottewell:

Кометата 109P/Swift-Tuttle (Суифт-Тътъл) се приближава до Земята само веднъж на 133 години, но Земята минава през опашката си всяка година. Тя има силно ексцентрична - продълговата орбита, която извежда тази комета извън орбитата на Плутон, когато е най-отдалечена от Слънцето и вътре в орбитата на Земята, когато е най-близо до Слънцето.

Последният път, когато Суифт-Тътъл достига перихелий - най-близката точка до Слънцето - е през декември 1992 г. и следващия път ще го направи през юли 2126 година.

Схема на земната орбита с част от дългата орбита на Суифт-Тътъл, която я пресича. Персеидите се случват всяка година. Кредит: Guy Ottewell.

Когато Земята преминава през ледените, скалисти остатъци от кометата, малки парчета отломки се гмуркат през нашата атмосфера, нагрявайки се до повече от 1650 градуса по Целзий и пресичайки небето с повече от 160 000 км/ч, по данни на НАСА.

Метеорите на Персеидите удрят ли някога земята?

Метеорите, които стигат повърхността на земята непокътнати, се наричат ​​метеорити. Но малко - ако има такива - метеори в ежегодните метеорни потоци се превръщат в метеорити. Това се дължи главно на крехката природа на кометните отломки. Кометите са направени от лед. Повечето метеорити, от друга страна, са останки от скалисти или метални астероиди.

В древногръцките легенди за звездите Персей е син на бог Зевс и смъртната Даная. Според мита потокът Персеиди отбелязва времето, когато Зевс е посетил Даная, майката на Персей, под формата на дъжд от злато.

За да си осигурите най-добрия шанс да видите пика на Персеидите, е препоръчително да намерите най-тъмното място в часовете преди зазоряване на 12 август или една от нощите около тази дата. Настанете се, изчакайте поне 30 минути очите ви да свикнат с тъмнината, и погледнете на север към съзвездието Персей, което следва зад яркото W-образно съзвездие Касиопея.

Метеорните потоци обикновено са кръстени на съзвездието, от което сякаш метеорите идват - в този случай Персей. Всъщност метеорите са в атмосферата. Ако мислено продължим пътеките на метеори обратно, всички те се събират приблизително в една и съща точка на небето: недалеч от звездата Гама от съзвездието Персей. Тази точка на метеорния дъжд се нарича радиант. Но за да видите Персеидите, не са ви необходими звездни карти - просто трябва да погледнете на север над хоризонта.

Радиантът на метеорния поток Персеиди е в съзвездието Персей. Но не е нужно да намерите радианта на потока, за да видите метеори - метеорите ще летят във всички части на небето.

Кометата майка на Персеидите

Хората са наблюдавали Персеидите от хиляди години.

През 1862 г. двама астрономи - Люис Суифт и Хорас Тътъл - независимо един от друг откриват масивна близко преминаваща покрай Земята комета, сега известна като кометата Суифт-Тътъл. Няколко години по-късно друг астроном разбира, че тази комета е причината за метеорния поток Персеиди.

Кометата Суифт-Тътъл е масивна - всъщност е най-големият обект, за който се знае, че многократно прелита покрай Земята. Ядрото на кометата (твърдата, централна част на кометата, отделена от яркото сияние, което го заобикаля) е 26 километра.

За сравнение, астероидът Чиксулуб, който удари Земята преди 65 милиона години и доведе до изчезването на динозаврите, е бил с диаметър само около 12 км.

Oрбитите на кометата Суифт-Тътъл. Източник: spaceweather.com

Суифт-Тътъл обикаля около слънцето, завършвайки пълна обиколка на всеки 133 години. Астрономите са изчислили траекторията на кометата за хиляди години напред в бъдещето и са установили, че кометата не представлява заплаха от сблъсък със Земята по сегашния си път.

Най-близкото й преминаване ще бъде през 3044 г., когато ще премине на 1 600 000 км от нашата планета. Това е близо от астрономическа гледна точка - но все още е два пъти по-голямо от средното разстояние между Земята и Луната, което означава, че е малък рискът за живота на Земята, ако го има след 1000 години.

How to watch the Perseids peak (despite the full moon), Live Science