23 септември 2017
  •  Говорят медиците

Персийският учен Авицена е видял блясъка на свръхнова

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 29 април 2016 в 16:3735280
Арабският текст за появата на свръхнова през 1006 (SN 1006). Снимка: stro-ph.SR

Трима германски изследователи са открили доказателства, че персийският учен от 11-ти век Авицена (известен още като Абу Али ал-Хюсеин ибн Абдалах ибн Сина) е бил свидетел на появата на свръхновата SN 1006 (Supernova 1006). Доколкото ни е известно, това е най-яркото небесно явление, виждано някога от човека.

Авицена пътува доста и прави наблюдения в най-различни области. Повече от половината от неговите ръкописи са запазени. В един от неговите текстове, Китаб ал-Шифа (Книга на изцелението) е един пасаж, в който се описва светъл обект, появил се в небето през 1006 година. Предишни изследвания са го тълкували като описание на комета.

Според германските учени обаче това е свръхнова. В новия превод Авицена описва блестящ обект, който съвсем ясно се променя с течение на времето по цвят, преди постепенно да изчезне. Времето за наблюдение изглежда съответства на момента, в който се появява в небето супернова и Авицена говори за нея като "звезда сред звездите."

Свръхновата SN 1006 е описана също от наблюдатели от Мароко, Япония, Йемен и Китай, но никой от тях не споменава за промяна на цвета. По този начин наблюдението на Авицена добавя наистина нещо към това, което вече е било известно. Според сегашните астрономически познания тя е била свръхнова от типа Ia, причинена от сблъсък между две бели джуджета.

Източник: Astronomie.nl