15 декември 2019
  •  Говорят медиците

Пясъчните бури на Марс (видео)

От години учените се опитват да определят моделите на марсианските пясъчни бури

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 16 юни 2016 в 13:0336360
Снимка: pics-about-space.com

След десетилетия опити да се определят моделите на марсианските пясъчни бури от снимки, екип изследоватватели установиха, че най-точният метод за това се оказва измерването на атмосферната температура на Червената планета.

Екип от Propulsion Laboratory на НАСА с водещ автор Дейвид Кейс, събрал орбитални данни от три вида големи пясъчни бури, които се случват в една и съща последователност всяка година през пролетта и лятото в южното полукълбо на Марс.

Те изследвали как се движи прахта през повърхността на небесното тяло по време на марсианската година (който измерва около 1,88 години тук, на Земята).

Оказало се, че марсианските ветрове са пряко свързани с атмосферните температури. Прахът абсорбира слънчева светлина, така че Слънцето затопля прашен въздух, повече от чист въздух. Този ефект може да бъде доста драматичен, с разлика от над 63 градуса по Фаренхайт (35 градуса по Целзий), между прашния и чист въздух.

Тази графика показва атмосферните температурни данни, свързани със сезонни модели при поява на големи регионални пясъчни бури.

Това отоплително въздействие е свързано с космическото разпределение на вятъра, което може да доведе до намаляване на движението, затопляйки пясъчните дюни на Марс. В резултат температурните наблюдения могат да се обусловят както като преки, така и косвени ефекти от пясъчните бури в марсианската атмосфера.

Резултатите от изследването са важни, тъй като дават възможност за предсказването на големи и потенциално опасни пясъчни бури. Така изследователите ще имат предвид атмосферните условия при изпълняването на космически мисии, така че да няма опасност за астронавтите и техните апарати.

Откритието ще позволи и по-прецизно изчисляване на възможността хора да се заселят на Червената планета.

Изследването е публикувано от Space flight insider.