25 февруари 2018
  •  Говорят медиците

Пикът на метеорния поток Геминиди е тази вечер

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 14 декември 2015 в 14:4819910
Един метеор от 2 декември, 2015 22:34 от подножието на Tucson, Аризона. Снимка: Елиът Херман.

Днес, 14 декември, около 20 ч., метеорният дъжд Геминиди ще отбележи своя максимум. При добри метеорологични условия ще могат да се наблюдават по около 120 метеора за час.

Луната няма да пречи на наблюдението, защото сега е само тънък сърп и ще залезе в 20:11 ч. . Остава времето да е безоблачно и ще имаме прекрасни условия да се насладим на най-атрактивния метеорен поток през есента и зимата.

Ако се проследи пътя на тези метеори, те излитат от съзвездието Близнаци, от най-ярката му звезда - Кастор. Латинското име на съзвездието е Gemini, което е дало името на метеорния дъжд.

Звездата Кастор е само ориентир, защото Кастор се намира на около 52 св. години разстояние, а метеорите Геминиди изгарят в горните слоеве на атмосферата на около 100 км над Земята, движейки се с 130 000 км в час.

Звездата Кастор е видима веднага след свечеряване, много ниско над североизточния хоризонт. С напредването на нощта условията за наблюдение на Геминиди ще се подобряват – съзвездието Близнаци ще се издига и в полунощ то ще бъде на височина около 60° над източния хоризонт. Това обаче не значи, че наблюдателите трябва да съсредоточат вниманието си само към района на съзвездието Близнаци - вероятността от поява на метеори ще бъде висока за всяка част от небето.

От Института по астрономия към БАН дават следните пояснения:

Геминидите са ярки метеори, често болиди, затова привличат вниманието на мнозина любители на звездното небе. Тези, които решат да наблюдават явлението, при ясно време е препоръчително да излязат под открито небе на 14 декември след свечеряване. На тази дата Слънцето ще залезе в 16:53 ч. (за София), така че около час и половина по-късно вече ще могат да се провеждат ефективни наблюдения. Тези, които плануват да извършват фотографски наблюдения, трябва да предвидят време за подготовка на техниката си. Нужно е да се избере място достатъчно отдалечено от светлините на градове и селища, а предвид сезона – наблюдателите трябва да бъдат подходящо екипирани. Тъй като сам човек не може да обхване с поглед едновременно цялата небесна полусфера, може да се препоръча един традиционен метод, доказал ефективността си при организирани метеорни наблюдения: Няколко души застават (сядат) с гръб един към друг, така че всеки от тях да наблюдава само определена област от небето.

Това, което отличава Геминидите от другите метеорни потоци е, че за разлика от другите - Персеиди, Леониди, Ориониди и др. се пораждат не от преминаването на Земята през опашките на комети, а през облака частици по орбиталния път на астероида 3200 Фаетон.

Астероидът 3200 Фаетон, който има размер само 5 км, на всеки 1,43 години се приближава само на около една трета разстоянието на Меркурий до Слънцето. Топлината руши скалистото тяло и след Фаетон се разпръскват фрагменти по пътя на орбитата му.