25 юни 2018
  •  Говорят медиците

Писмо в бутилка на 108 години, част от научен експеримент, влезе в Книгата на Гинес

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 21 март 2016 в 12:5830241

На 17 април 2015 г. пенсионерката Мариан Уинкъл (Marianne Winkler), пътешествайки в Северно море, намира на брега на остров Амрум стъклена бутилка. Вътре има картичка и парче хартия с видим надпис "счупи". На картичката има молба да се изпрати до адреса на морската биологична асоциация в Плимут, Великобритания, за което е обещана награда от 1 шилинг.

След внимателно проучване на документи и исторически факти представители на Книгата на рекордите Гинес официално потвърдиха на своята страница, че това е най-старото съобщение в бутилка за всички времена и влиза в Книгата на рекордите.

Стъклената бутилка е прекарала в морето 108 години и 138 дни. Тя е била част от експеримент, проведен от известния британски морски биолог Джордж Паркър Бидър III (George Parker Bidder III) в периода 1904-1906 година.

Преди появата на спътниците, GPS и водоустойчивите електронни тракери, в началото на ХХ век, изследователят пуска в океана 1020 бутилки от източното крайбрежие на Англия, за да види докъде ще доплуват.

Във всяка бутилка той сложил инструкции с указание да се счупи бутилката и да се попълни малка анкета на три езика: английски, немски и холандски за името на откривателя, датата и мястото на находката и т.н.

Експериментът е имал резултат - всяка година се връщали средно 55% от пуснатите бутилки. Благодарение на този експеримент било доказано, че в Северно море има подводно течение от изток на запад.

Джордж Паркър Бидър III е президент на морската биологична асоциация (MBA) в периода 1939-1945. Известен е с изследванията си морската хидравлика и изобретяването на т. нар. "дънни бутилки", които плават само на метър от дъното, за да попадат по-лесно в рибарските мрежи.

Днес подобни изследвания се извършват като инсталират миниатюрни електронни маркери върху риби, които съхраняват данните за техния път.

Пенсионерката Мариан Уинкъл през 2015 г. прави същото както хората, намерили бутилки в началото на века: попълва внимателно анкетата и я изпраща до Морската биологична асоциация на Великобритания. Така става известна и сега е записана в Рекордите на Гинес.

Предишният рекорд за най-старото съобщение в бутилка е 99 години и 43 дни, пише страницата на книгата на рекордите.

Петър Влахов 21.03 2016 в 16:39 1