Планетата Проксима б може да се обитава от светещи организми

Наука ОFFNews Последна промяна на 29 август 2016 в 14:21 6843 0

Кредит Alex Tyrrell

Флуоресциращи твърди корали.

Животът е теоретично възможен на наскоро откритата екзопланета в най-близката до Земята звездна система - планетата е в обитаемата зона на нейното слънце.

Но какви същества биха оцелели на планета, облъчвана от силните ултравиолетови изригвания на своята звезда? И как да ги открием от дистанция 4 светлинни години?

Според учените от Университета на Вашингтон това трябва да са флуоресциращи организми. И бихме могли да разберем за съществуването им по светлината им.

Изследването е публикувано на сайта arXiv.org.

Някои от коралите на Земята могат да конвертират вредните UV-лъчи в собствена светлина. Учените смятат, че по същият начин организмите, живеещи на най-близката екзопланета може да се борят с интензивната ултравиолетова радиация на своята звезда.

Скалистите планети около червени джуджета не са рядкост и много от тях са на такова разстояние от техните слънца, което теоретично позволява наличието на вода в течно състояние. А това означава, че може да има живот. Но червените джуджета често имат много силни изригвания.

Екзопланетата е облъчвана от своята звезда с много силни ултравиолетови и рентгенови лъчи. Радиация на първите е 30 пъти, а на вторите - 250 пъти по-силна, отколкото на Земята. А понякога изригванията надхвърлят два пъти нормалната доза на ултравиолетовата радиация, която получава планетата.

Високата UV радиация е вредна за живота на Земята, защото може да доведе до увреждане на клетките и ДНК.

Тактиката на земните организми да се защитават от ултравиолетовата радиация като се скриват под земята или в морските дълбини биха направили извънземната биосфера трудни за откриване.

Но има един метод - някои корали могат да превръщат получената енергия в биофлуоресцентно лъчение с различна дължина на вълната. Ако организмите, обитаващи Proxima б, са избрали този начин за справяне с ултравиолетовата светлина, ще може да се види от Земята, твърдят авторите на изследването.

"Такава биофлуоресценция може да бъде наблюдавана като "временен биологичен подпис" за планети около UV-активни звезди." - пишат изследователите.