Планетата-джудже Церера има ледници (видео)

Учените от мисията Dawn са открили достатъно студени области, където вероятно от преди един милиард години е заключена вода

Катя Димитрова Последна промяна на 10 юли 2016 в 14:00 4942 0

Кредит NASA/JPL-Caltech

След проучване на постоянно засенчените области на планетата-джудже Церера, учените от мисията Dawn на НАСА са открили достатъчно студени области, където вероятно е заключена вода от преди един милион години.

На тяхното място сега вероятно могат да се срещнат малки ледници, съобщава Американската космическа агенция, цитирайки Geophysical Research Letters.

По думите на Норберт Шоргьофер (Norbert Schorghofer) от Хавайските университет, условията на Церера са напълно подходящи за натрупване на депозити от замразена вода. Небесното тяло има достатъчно голяма маса, за да задържа водни молекули, а температурите в постоянно затъмнениете региони са изключително ниски. Той посочва, че там е по-мразовито дори от най-студените кътчета на Луната и Меркурий.

Части от планетата-джудже, до които в продължение на много години не достигат слънчеви лъчи, са идентифицирани в Северното й полукълбо. Най-студено е в дълбините на кратерите, където температурата е минус 151 градуса по Целзий.

В настоящото проучване Шоргьофер и колегите му изследвали северното полукълбо, което е по-добре осветено от юг. Те използвали сложен компютърен модел, разработен в Goddard Space Flight Center на НАСА в Грийнбелт, Мериленд, за да се определят кои области получават пряка слънчева светлина, колко слънчева радиация достига до повърхността и как условията се променят в течение на една година.

Изследователите откриват десетки постоянно засенчени области в Северното полукълбо. Най-голямата от тях е вътре в кратер, широк 16 км, който се намира на по-малко от 65 км от Северния полюс. Взети заедно, сенчестите региони на Церера заемат около 1800 квадратни километра. Това е една малка част от ландшафта, много по-малко от 1% от повърхността на Северното полукълбо.

Екипът очаква тези области да са по-студени от тези на Меркурий или на Луната, защото небесното тяло е доста далеч от слънцето и сенчестите части на неговите кратери получават малко непряка светлина.

Планетата-джудже е по-подобна на Меркурий, отколкото на Луната, тъй като сенчестите места заемат приблизително една и съща част от северното полукълбо, температурите са близки и ефективността на „ледените капани“ е също съпоставима.

По изчисления на учените, около 1 на всеки 1000 водни молекули, генерирани на повърхността на Церера, се оказват в „студен капан“ в рамките на една тамошна година или 1 682 наши дни. Това е напълно достатъчно, за да се появят тънки, но откриваеми депозити лед на над 100 000 години.

Наличието на замръзнала вода на Церера предполага и наличието на живот. Дали това е така, предстои да разберем.

Мисията Dawn се управлява от Лабораторията за реактивни двигатели на НАСА във Вашингтон. Тя е част от програмата Discovery на Marshall Space Flight Center на НАСА в Хънтсвил, Алабама.