07 август 2020

Плоски червеи се оплождат в главата

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 02 юли 2015 в 16:43 32570
Снимка: Lukas Schärer

Самотните плоски червеи от вида Macrostomum hystrix, които са хермафродити, са принудени да се самооплождат. За да направят това, те си инжектират сами с половия си издатък сперматозоиди в главата си.

Един плосък червей Macrostomum hystrix има както мъжки, така  и женски полови органи. Но обикновено за възпроизводство са по двама. Но не винаги, както се вижда от експериментите на учените от Швейцария. Изучавайки репродуктивното поведение на плоските червеи, те сравнили самотните индивиди с живеещите на групи от трима роднини. Те разглеждали червеите през прозрачната им кожа с оптичен микроскоп, а именно кухината, където се вместват сперматозоидите.

Експериментът показал, че червеите, които живеят в изолация, получават по-малко сперматозоиди, отколкото тези, които живеят в група. Освен това, у самотните червеи повечето от мъжките полови клетки са намерени в главата. Индивидите, които живеят в групи от по три, показват обратното - те събира повече сперма в същата част от тялото, където са яйчниците - в опашката.

Сравнявайки резултатите, учените стигнали до хипотезата, че самотните червеи си инжектират сперматозоиди директно в собствената си глава с половия си придатък, който прилича на игла. И го правят, защото им е трудно да се извият така, че да стигнат до яйчниците си. Според хипотезата, сперматозоидите плува от главата през тялото до яйчниците, където се осъществява оплождането. За да се потвърди хипотезата, учените изолирали индивиди, които са живели преди това в група. И наистина, след шест дни самотен живот, в главата на червеите са намерени много сперматозоиди.