10 декември 2019

Плутон е джудже, а не планета? "Глупости!", каза шефът на мисията New Horizons

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 31 юли 2015 в 02:2383602
Снимка: notaspampeanas.com
Свързани новини

"Това са глупости", заяви главният изследовател на мисията New Horizons, Алън Стърн по повод понижаването на статута на Плутон до планета джудже, пред Tech Insider.

Днес Плутон е може би най-любимия обект в Слънчевата система, след като космическият кораб New Horizons профуча покрай него на 14 юли след почти 10-годишното си пътуване към него. Но учените прекласифицираха Плутон от планета на "планета джудже" малко след New Horizons стартира през 2006 година.

Това прекласифициране раздели научната общност. А Стърн определи ясно становището си за понижаване на Плутон:

"Това са пълни глупости"

("It's bulls---")

Проблемът, според Стърн е, че декласифицирането до голяма степен произтича от становищата на астрономите, а не на планетарните учени. Астрономите изучават голямо разнообразие от небесни обекти и космическите явления, докато планетарни учени са насочили изследванията си единствено към планети, спътници и планетни системи.

"Защо трябва да слушате астроном по въпроси, касаещи планета?" - възмущава се Стърн. "Не отивате при ортопед, когато ви предстои мозъчна операция, вместо при мозъчен хирург, нали?"

"Въпреки, че и двамата са лекари, те имат различна експертиза", продължава Стърн. "Трябва да чуете планетарните учени, които знаят нещо по този въпрос. Когато погледнем към обект като Плутон, няма как по друг начин да го наречем."

Защото Плутон отговаря на основния критерий за планета: Той се закръгля от собствената си гравитация.

Изображение на Плутон в реални цветове. Снимка: NASA/JHUAPL/SWRIA

"Но има и още нещо", продължава Стърн. "Плутон е неочаквано сложен . Той има повече луни от цялата вътрешна част на Слънчевата система. Той има атмосфера, която е почти милион пъти надвишава по размер атмосферата на Меркурий. На повърхността си има ледени планини, които могат да съперничат на Скалистите планини на Земята. Замразените му равнини са покрити с хребети, за които учените смятат, че са причинени от някакъв вид продължаваща геоложка дейност."

"Бяхме просто втрещен от това, "страната на чудесата" за науката", каза Стърн.

Една не-планета не трябва да бъде толкова активна.

"[Плутон] отговаря на изискванията във всяко едно отношение", заяви Стърн. Астрономите, а не планетарните учени "съставиха определение, което всъщност е лъжливо".

Разбира се има и други критерии за статут на планета и има много място за дебат. Плутон е далеч по-малък, отколкото която да е от планетите, всъщност е около една четвърт по маса от Земята.

Освен това, Плутон не обикаля около Слънцето в една и съща равнина с останалите планети. Неговата елиптична траектория дори пресича пред орбита на Нептун в 248-годишната си обиколка около Слънцето:

Орбиталния път на Плутон. Схема: YouTube / MonkeySee

New Horizons ще продължи да изпраща към Земята още данни през следващите 16 месеца. Благодарение на тях ще научим много повече за Плутон, който може да промени своята класификация, а може и да не я промени.

Но това май не е от съществено значение, Плутон ще си остане един от най-интересните обекти в Слънчевото семейство, независимо от своя статут.

А шегите с бившата планета продължават.

-10 01.08 2015 в 12:20 2
И кога ще се удари с Нептун, след като му пресича орбитата?
поп Дръвчо 31.07 2015 в 09:58 1