Плутон крие дълбок океан, солен като Мъртво море (видео)

Океанът може да се намира под "сърцето" на Плутон

Наука ОFFNews Последна промяна на 26 септември 2016 в 09:00 4379 0

Океанът е под платото "Спутник".

Доказателствата, че Плутон може да има течен океан под своята ледената обвивка, стават все повече, откакто космическият кораб на НАСА New Horizons прелетя покрай планетата джудже миналата година.

Сега, чрез моделиране на динамиката на удара, създал огромен кратер на повърхността на Плутон, екип изследователи направи оценка колко дебел може да е този течен слой, съобщава сайтът на Университета Браун.

Съответните заключения на изследователите са съобщени в статия, публикувана в списанието Geophysical Research Letters.

Изследването, ръководено от геологът Брандън Джонсън (Brandon Johnson) от университета Браун предполага с висока вероятност, че повърхността на Плутон скрива повече от 100 км течна вода. Ученият прави предположение за състава на океана, че съдържанието на сол е подобно на това на Мъртво море.

Равнината Спутник на Плутон (NASA / JHUAPL / SWRI)

Учените изследват равнината "Спутник", басейн с диаметър от 900 км, област, която представлява западната част на известното "сърце" на Плутон. Басейнът вероятно е създаден в резултат на удар с астероид с диаметър над 200 км.

За това, че Плутон има хипотетичен океан, говори положението на планетата спрямо най-големият й спътник, Харон. Плутон и Харон се въртят синхронно, т.е. винаги показват един на друг една и съща страна. Равнината Спутник се намира точно на приливната ос. Това разположение предполага, че басейнът има т. нар. положителна аномалия на масата - неговата маса е над средната стойност за ледената кора на Плутон. Когато гравитацията на Харон действа на Плутон, тя по-силно влияе на областта с по-голяма маса, което накланя планетата, докато равнината Спутник не се изравни с приливната ос.

Плутон и Харон. (NASA / JHUAPL / SWRI)

"Ударният кратер е дупка в почвата," - коментира Джонсън. - Ако отнемем част от материала, трябва да се образува отрицателна аномалия на масата, но виждаме обратното в равнината Спутник, което ни кара да се замислим, откъде се взема тази положителна аномалия на масата".

Според изследователите, след появата на кратера на повърхността на Плутон, той дренира водата от недрата на планета-джудже. Тъй като водата е по-тежка от леда, който съставя голяма част от кората на Плутон, тя е направила равнината Спутник по-тежка от заобикалящата повърхност.

Проведеното от учените моделиране показа, че сценарият, който най-добре реконструира ситуацията е, подземният океан да е дълбок 100 км и с 30% соленост.