19 ноември 2018
  •  Говорят медиците

По-малкият прототип на бъдещия детектор за неутрино откри първите частици

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 19 септември 2018 в 14:1310390
Прототипният детектор (на снимката), конструиран да тества технологията за експеримента DUNE, е открил първите си частици неутрино. Снимка: CERN

По-малкият прототип на бъдещия детектор за неутрино откри първите частици. Тези първи данни показват, че учените се приближават до създаването на планираният детектор за неутрино, пише ScienceNews.

Експериментът Deep Underground Neutrino Experiment, или DUNE, ще използва 70 000 метрични тона течен аргон за изследване на тайните на неутриното - странни, почти безмасовите частици, които могат да ни помогнат да разберем защо материята е често срещана във Вселената, а антиматерията е рядкост. DUNE ще търси следи от заредени частици - електрони и мюони, които се образуват при взаимодействията на неутриното.

Прототипът е един от двата детектора, известни като ProtoDUNE, създадени да тестват технологията DUNE. Той проследява пътя на мюоните, образувани по време на преминаването на протоните през пространството в земната атмосфера.

От 2026 г. детекторът, който се намира на около километър под земята в Станфордския подземен изследователски център в Южна Дакота, ще открива частици неутрино, излъчвани от лабораторията Fermilab в Батавия, Илинойс.