15 август 2020

По-умните се прозяват по-дълго (видео)

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 06 октомври 2016 в 10:22 47282
Снимка: Wikimedia Commons

Учени са установили, че колкото е по-голяма масата на кората на главния мозък и на броя на невроните в него на животното, толкова по-дълго и по-разнообразно то се прозява, разказва онлайн изданието Science.

Резултатите са публикувани в списание Biology Letters.

При прозявката става силно отваряне устата с дълбоко поемане на въздух и след кратък връх на мускулната контракция устата пасивно се затваря с кратко издишване. Подобно движение се наблюдава при всички гръбначни, но не е ясно съответсва ли физиологично това действие при риби, земноводни, влечуги на прозявката на птиците и бозайниците.

Учените обаче все още не са единодушни по въпроса, но предишни проучвания показват, че прозявката помага за активирането на мозъка чрез повишаване на вътречерепното кръвообращение и охлажда мозъка. Заради тази характеристика прозявката може да послужи като маркер на невронната активност, но досега по тази тема никой сериозно не е работил.

Така в новото проучване изследователи са проследили видеоклипове в YouTube на 29 различни прозявки на бозайници, включително мишки, котки, лисици, таралежи, морски лъвове, слонове и хора.

Изследователите от Университета на Ню Йорк в Онеонта открили зависимост - животните с по-малък мозък и съответно с по-малко неврони в нагънатия външен слой на мозъка, наречен кора (кортекс), имат по-кратки прозявки в сравнение с животни с големи мозъци и с повече неврони в кората.

Приматите се прозяват по-дълго от останалите, а хората, с техните около 12 000 милиона кортикални неврони, имат средно най-дългата прозявка, с продължителност малко повече от 6 секунди. При африканските слонове, чиито мозъци са близо по маса до хората "и имат подобен брой кортикални неврони, продължава около 6 секунди. За разлика от тях прозявките на мишките са били по-малко от 1.5 секунди.

roga4ov
08.10 2016 в 03:46 2
"прозявката помага за активирането на мозъка чрез повишаване на вътречерепното кръвообращение и охлажда мозъка"... Бла-бла-бла...
"лично мнение":
Поради определени сърдечни проблеми, преди да положа глава на възглавницата... опитвам да симулирам максимално възможната прозявка... разбирай МАХ вентилация на дробовете преди да... и нищо повече... ДЕМЕК- все толкова съм си тъп :(
Тая сутрин дедо ви поп има особено голям мозък.