27 януари 2022

Почина Нанси Роман - "майката на "Хъбъл" (видео)

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 28 декември 2018 в 11:24 26940
Астрономът Нанси Грейс Роман на 88 годишна възраст (от видеозапис на НАСА). Снимка: Wikimedia Commons

Почина Нанси Грейс Роман - американски астроном, една от първите жени учени в НАСА.

Тя е известна на мнозина като „Майката на Хъбъл“ заради ролята си в проектирането на космическия телескоп „Хъбъл“.

Роман е починала след продължително боледуване на 25 декември, според сведения от семейството ѝ.

Роман започва работа в космическата агенция през 1959 г. и става първата жена, заела ръководен пост в НАСА. Роман се пенсионира от НАСА през 1979 г., но продължава да сътрудничи на Центъра за космически полети "Годард".

Нанси Грейс Роман Снимка: NASA

"Когато бях момиче, не бе прието жените да стават учени. Най-малкото това ми беше казано", пише астрономът Нанси Грейс Роман в автобиографичното си есе за астрономическото общество на Тихия океан.

Неодобрение и спънки преследват Роман през цялата й научна кариера в областта на астрономията. Затова през целия си професионален живот тя подкрепя жените в областта на науките.

Роман открива смущения в "нормалните" орбити на звездите и как се променят количествата на тежките химични елементи в звездите, една от първите улики, разкриващи на учените как еволюира галактиката Млечен път.

През 1959 г. - първата година от дейността на НАСА - агенцията натоварва Роман със създаването на програма, която да координира работата на спътници, ракети, балони и наземни изследвания, подкрепящи наблюденията на космическото пространство в продължение на половин век. До 1979 г. тя е ръководител на астрономическите програми на НАСА

Тя е известна също като "майката на Хъбъл" за усилията й за усъвършенстването на космическия телескоп Хъбъл - първият мощен оптичен телескоп в космоса, който стартира през 1990 г. и е активен и до днес.