18 януари 2019
  •  Говорят медиците

Почина Вера Рубин, астрономът, заради който бе създадена теорията за тъмната материя

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 26 декември 2016 в 22:12111770
Снимка: Westword

На 25 декември 2016 в Пенсилвания - почина Вера Рубин - американски астроном, известна с трудовете си върху кривите на въртене на галактиките.

Нейното най-важно откритие е, че на голямо разстояние от галактичното ядро, скоростта на въртене на дадена галактика не следва предвижданията на тогава съществуващите теоретични модели. Това явление става известно като проблемът на галактическата ротация. Въпреки, че първоначално са посрещнати със скептицизъм, резултатите на Рубин са потвърдени през следващите десетилетия, а опитът да се обясни този проблем води до теорията за тъмната материя.

Друга теория, която Рубин подкрепя е Модифицираната Нютонова гравитация (MOND), която предполага, че законът за всеобщото привличане на Нютон, при който силата е обратно пропорционална на квадрата на разстоянието, трябва да се замени с нов закон.

Вера Рубин получава бакалавърска степен от колежа Васар (1948). Кандидатства в Принстън, но молбата ѝ не е разгледана, понеже до 1975 г. не е можело жени да се записват в магистърски и докторантски програми в този университет. Приета е в Университета Корнел, където учи при Филип Морисън, Ричард Файнман и Ханс Бете. Защитава магистърска степен през 1951, а през 1954 и докторска, в Джорджтаунския университет.

Тя е носител на много почетни докторски титли, включително от Харвард и Йеил. До края на дните си работи като астроном в Института Карнеги във Вашингтон, член на Националната академия на науките на САЩ и Папската академия на науките.