Под ледената кора на Ганимед има огромен солен океан (видео)

Наука ОFFNews Последна промяна на 13 март 2015 в 15:24 7655 0

Космическият телескоп "Хъбъл" наблюдава сиянието на Ганимед, генерирано от магнитното поле на спътника. Илюстрация NASA / ESA

Благодарение на космическия телескоп Хъбъл са открити доказателства за наличието на солен океан под ледовете на Ганимед, най-голямата луна на газовия гигант Юпитер. Учените са установили, че невидимият океан има повече вода, отколкото на Земята.

Ганимед е най-големия спътник в Слънчевата система, освен това е единственият със собствено магнитно поле. Заради него се наблюдават полярни сияния около северния и южния полюс, макар и само в ултравиолетовия диапазон.

Поради близостта си до Юпитер, спътникът се влияе от магнитното поле на газовия гигант -  при всяка промяна на магнитното поле на Юпитер, полярните сияния на Ганимед се поклащат.

Като наблюдавали тези движения на сиянията с помощта на космическият телескоп "Хъбъл" екип от учени, водени от Йоахим Саур (Joachim Saur) от Университета в Кьолн, стигнали до извода, че под кората на Ганимед има големи количества солена вода и това се отразява в неговото магнитно поле.

Наличието на солен, електропроводим океан под повърхността на спътника създава вторично магнитно поле, което се противопоставя на влиянието на Юпитер и по някакъв начин неутрализира люлеенето на светлините. Така на практика поклащането на сиянието е сведено до 2 градуса, вместо 6 градуса (ако океанът не съществуваше).

Според изчисленията на учените, дълбочината на океана е средно 100км, което означава, че е около 10 пъти по-дълбок от океаните на Земята. Той е погребан под кора от 150-170 км, предимно от лед.

Всъщност изчислената дълбочина на океана зависи от неговата евентуална соленост - тя ще е 100км, ако съдържанието на сол е 5 грама на литър вода. Тя може и да бъде само 10 км, при 10 пъти по-високо ниво на солта. А може да бъде и много по-дълбок - над 300км.

Мисията JUICE на Европейската космическа агенция, която ще се отправи към Ганимед през 2032 г. окончателно ще разсее неяснотите за вътрешния строеж на спътника.

Откриването на течна вода на други небесни тела, е от решаващо значение, когато търсим обитаеми светове отвъд Земята.

НАСА ще отпразнува 25-годишнината на телескопа Хъбъл тази година.

"Това откритие подчертава значението на невероятния космически телескоп Хъбъл" - коментира Джон Грансфелд (John Grunsfeld), ръководител научни полети към НАСА. "За своите 25 години в орбита, Хъбъл съдейства за много научни открития в нашата Слънчева система. А дълбокият океан под ледената кора на Ганимед отваря допълнително вълнуващи възможности за живот извън Земята."