Подобната на Земята екзопланета Kepler-438b вероятно е необитаема поради радиацията

Наука ОFFNews Последна промяна на 18 ноември 2015 в 13:47 10404 1

Кредит Mark A Garlick/University of Warwick

Концепция на художник как планетата Кеплер-438b се облъчва с огромни изригвания радиация, които могат да направят планетата необитаема.

Обявената за най-подобна на Земята екзопланета Kepler-438b е вероятно с разрушена атмосфера и съответно необитаема заради радиацията, излъчвана от нейната звезда - червеното джудже Kepler-438.

До този извод са стигнали планетолози от Университета на Уоруик в Англия пише Eurek Alert.

Според новото изследване суперизригванията на звездата Kepler-438 ставата по няколко стотин на денонощие и са 10 пъти по-мощни от кое да е някога регистрирано слънчево изригване. Всяко суперизригване е равно взрива на сто милиарда тона TNT.

Но не самите изригвания погубват атмосферата на екзопланета, а особено разрушителни са изхвърлянията на плазма от короната - страничен ефект от суперизригванията.

"Ако планетата Кеплер-438b има магнитно поле както Земята, тя може да е защитен от някои от тези ефекти. Все пак, ако няма или изригванията са достатъчно силни, тя може да е загубила своята атмосфера, щеше да е облъчвана от допълнително опасна радиация, за да бъде много сурово място за живот" - отбелязва Хло Пю (Chloe Pugh) от Университета на Уоруик. И продължава:

"Присъствието на атмосфера е от съществено значение за развитието на живота. Докато самите суперизригвания е малко вероятно да имат значително въздействие върху атмосферата като цяло, има и друго по-опасно явление, свързано с мощни протуберанси, известно като коронарно изхвърляне на маса".

Коронарни изхвърляния на маса има и от Слънцето и няма причина, поради която не трябва да се появят и при други активни звезди. Kepler-438b е обявена за екзопланета с най-висок индекс на сходство със Земята, защото е близка с нея по размер и температура, но е много по-близо до своята звезда - червено джудже, отколкото Земята е до Слънцето.

"Вероятността от коронарно изхвърляне на маса се увеличава с появата на мощни изригвания и те имат потенциала да лишат от всякаква атмосфера близките планети като Kepler-438b и съответно да я направят необитаема. Без или с малко атмосфера, планетата ще бъде обект на тежки UV и рентгенови излъчвания, заедно с заредените частици, излъчвани от суперизригванията, всичките особено опасни за живота", обяснява Хло Пю.

Kepler-438b е екзопланета до звездата Kepler-438 в съзвездието Лира, открита от орбиталния телескоп "Кеплер". Нейното откритие бе обявено публично от НАСА на 6 януари 2015. Звездата Kepler-438 е червено джудже два пъти по-малко по размер на Слънцето, но малкото разстояние до екзопланети й помага да получи голямо количество топлина, необходимо за поддържане на живот. Разстоянието до Kepler-438b е само 470 светлинни години. Кеплер-438b е само 12% по-голяма от Земята и получава 40% повече топлина, което позволява на учените да оценят температура на повърхността й от 0 до 60 ° С.

18.11 2015 в 15:41

Планетите толкова близо до звездата си имат един общ недостатък за целите на живота - не се въртят. Имат тъмна и светла страна. Плътна атмосфера като на Венера може и да намали проблема ама тъничка като земната означава че вода няма. Т.е. водата е във вид на лед отзад в тъмното.