16 декември 2017
  •  Говорят медиците

Подробна карта на възрастта на звездите показва как се формира Млечния път

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 08 септември 2016 в 09:0022990
Триизмерна картина на разпределението на звездите в Млечния път по възраст: маркираните в синьо са по-възрастни, в червено - по-млади звезди; показана е също и плоска проекция на картата. Източник: Daniela Carollo et al., 2016

Астрономи от Университета Нотр Дам в Париж, Франция, успяха да създадат "хронографична карта" на Млечния път, карта, която показва на каква възраст е всяка част от нашата галактика, съобщава сайтът на университета.

Картата в пълна резолюция може да изтеглите от тук (зареждането отнема известно време).

Резултатите от работата на екипа френски астрономи от Университета в Нотр Дам, воден от Даниела Кароло (Daniela Carollo), са публикувани в списание Nature Physics.

Най-старите звезди, които са на около 13,5 милиарда години, се намират в централната част на галактиката, а с увеличаване на разстоянието от центъра възрастта на звездите намалява като по този начин картата показва историята на образуването на галактиката.

При изследването са прегледани 130 000 звезди от "синия хоризонтален клон" от *главната последователност от диаграмата на на Херцшпрунг-Ръсел са образуващите хелий в ядрото си, които - въпреки името си - не са задължиртелно сини, а могат да имат различни цветове, в зависимост от тяхната възраст.

Цветът на тези 130 000 звезди от Млечния път е помогнал на екипа учени  да оценят приблизително на възрастта на всяка една от тях. След това нанесли данните на карта с местоположението звездите в пространството. Получената картина съответства на 13,5 милиарда години формиране на йерархичната структура на нашата галактика.

*"Главната последователност" е кривата от една основна диаграма за астрономите (на Херцшпрунг-Ръсел), около която са разположени повечето звезди във Вселената, които са звезди от типа звезди-джуджета. Тази диаграма свързва четири параметъра на звездите цвят - звездна величина, спектър - светимост. Тази линия е ясно изразена, защото и цветът, и светимостта, зависят само от масата на звездата (с известни вариации), защото звездите от главната последователност имат еднакъв източник на енергия - термоядрена реакция на превръщане на водород в хелий - реакция, която протича през целия живот на звездите.

Според йерархичния модел еволюцията на спирална галактика като Млечния път се формира от сливането на малки звездни купове и прах под въздействието на гравитацията. В същото време още по-малобройните клъстери от една-две звезди от първите поколения, мигрират към центъра на галактиката. Но по-големите и по-масивни остават по-близо до периферията, в която протича звездообразуване и се натрупват тежки елементи, синтезирани в звездите, взривяват се свръхнови.

За изследването си учените използвали данни от звездите, събрани от проучването Sloan Digital Sky Survey (SDSS).

25 декември 2017 в 00:0010185