25 юни 2018
  •  Говорят медиците

Поглед назад в историята на кокошката

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 31 юли 2015 в 13:5919500
Лий Пери Гал проучва пилешки кости Снимка: Guy Bar-Oz

От яйцето за закуска до хрупкавото печено пилешко месо – днес домашните пилета са един от най-важните източници на месо за хората. Но как и кога тази изначално източно-азиатска птица започва да играе тази роля?

Израелски учени са събрали информация по този въпрос. Техните открития показват, че интензивното отглеждане на кокошки в Европа води началото си от Южен Левант в периода 4-2 век пр.н.е., разказва немският Wissenschaft.

Въпреки че кокошката спада към полезните за човека животни, историята на нейното опитомяване като цяло е неясна: Тъй като за разлика от други полезни животни крехките пилешки кости трудно могат да бъдат съхранени през годините, доскоро имаше сравнително малко находки, документиращи успешното одомашняване на тези птици.

Изследователи с ръководител Лий Пери Гал от Университета в Хайфа целенасочено обръщат поглед към историята на кокошката, като я разделят на 3 подетапа: Периодът на опитомяване на нейния див прародител, разпространението й извън пределите на естественото й местообитание и отглеждането й като полезно животно в Европа. Важна информация учените са открили именно за този последен подетап от историческото развитие на птицата.

Смята се за неоспорим фактът, че домашната кокошка е потомък на някогашната южно-азиатска банкивска кокошка (Gallus gallus). Предполага се, че опитомяването на тази дива форма започва още от 4-тото хилядолетие пр.н.е. на различни места, независимо едно от друго.

От 3-2-то хилядолетие пр.н.е. датират първите доказателства за разпространение отглеждането на кокошки извън първоначалните територии на местообитание на банкивската кокошка, а именно до западните азиатски части и Близкия Изток. Рисунки и изображения от средата на 2 век показват, че по това време кокошките са познати на хората в Месопотамия, Египет и Левант. Явно обаче тогава все още не са били отглеждани като домашни животни в голям мащаб, информират учените. Отглеждането на дивеч по това време все още се смятало за нещо екзотично и намирало приложение само по време на церемонии. Разпространени били и боевете между петли.

Южен Левант поставил началото на развъждане на кокошките

Най-ранните сигурни доказателства за използване на домашната кокошка за стопански цели в Европа датират от 1-ви век пр.н.е: По времето на римляните отглеждането на кокошки за целите на изхранване на населението най-накрая придобива голямо значение и се разпространява на целия европейски континент. Според Пери Гал и нейните колеги това развитие води началото си от южните части на днешен Израел. Техните заключения се базират на находки от град Мареша, който през Античността е бил важен център за търговията между Изтока и Запада. Тук учените откриват големи количества пилешки кости, които са датирани между 4-2 век пр.н.е. Характерни останки по костите свидетелстват за това, че кокошките действително са били използвани за храна. За хората по това време интерес явно са представлявали и яйцата, тъй като учените откриват повече останки от женски екземпляри, отколкото от петли.

Пери Гал и колегите й предполагат, че постепенното аклиматизиране на кокошките вероятно е станало в Южен Левант до превръщането им в неизменна част от полезните за човешкия вид животни. Това вероятно е решаващата крачка по пътя към започналото едва 100 години по-късно разпространение на отглеждането на кокошки в Европа. В запазени до наши дни готварски рецепти на римляните от 1 век вече се появяват първите продукти от пилешко месо, съобщават учените.

Етикети:кокошка