Показаха в музей вкаменен динозавър, подобен на статуя

Антония Петрова Последна промяна на 17 май 2017 в 08:09 7247 0

Снимка: Robert Clark/ National Geographic

Преди да бъдат сглобени до нещо разпознаваемо в музея, повечето вкаменелости от динозаври за обикновения наблюдател не изглеждат нещо повече от обикновени камъни.

Това обаче не се случи с фосила на нодозавър на 110 милиона години, показан от канадския музей Royal Tyrrell Museum of Paleontology. Той е толкова добре запазен, че изглежда досущ като статуя, съобщава Washington Post.

Още по-изненадващо е случайното му откриване, описано в юнския брой на списание National Geographic. На 21 март 2011 г. Шон Фънк (Shawn Funk) извършва земекопна дейност в мина в Албърта, когато удря "нещо много по-твърдо, отколкото останалите скали". По-близък поглед разкрива нещо, което не изглежда като скалите, които Фънк е виждал досега.

Това, което той намира, всъщност е над 1000 килограма останки от динозавър, които веднага са транспортирани до музея в Албърта. Там техници отделят въшната скала от фосилизираните кости, а експерти проучват екземпляра. Фосилизирани останки от кожа все още са покривали неравните защитни плочи върху черепа на животното.

Обикновено се откриват само фрагменти от зъби или кости, дори частично запазени скелети са изключително рядко срещани.

Снимки: Robert Clark/ National Geographic

"Не можех да повярвам на очите си - това беше динозавър", възкликва Доналд Хендерсън (Donald Henderson), куратор на динозаври в музея, пред изданието Alberta Oil. "Когато видяхме за първи път снимките, бяхме убедени, че ще видим поредния плезиозавър", допълва той.

По-точно това се оказва част от нодозавър от муцуната до бедрата, "член на подгрупата на тежко бронираните анкилозаври", живели по време на периода Креда, съобщава Smithsonian. Тази група тежки растителноядни животни, които са ходили на четири крака, са били нещо като кръстоска между гущер и лъв, но покрити с плочи.

За разлика обаче от братовчедите си от подгрупата на анкилозаврите, нодозавърът няма костна бухалка в края на опашата си, а вместо това е използвал бронирани плочи, дебели изпъкналости и два 50-сантиметрови шипа.

"Тези симпатяги са били като четирикраки танкове", обяснява следотърсачът на динозаври Рей Станфорд за Washington Post.

Снимка: National Geographic

Както отбелязват от National Geographic, подобно ниво на запазване "е рядко като печалба от тотото". Кейлъб Браун (Caleb Brown) от музея в Албърта отбелязва: "Ние не просто имаме скелет. Имаме динозавър, както би трябвало да бъде".

Причината защо точно този динозавър се е запазил толкова добре много вероятно е просто късмет. Учените смятат, че екземплярът вероятно се е намирал на ръба на река, може би, за да пие вода, когато водата го отнася навътре. Мината, където е намерен, някога е била море и той е потънал на дъното му.

Там минералите бързо "навлизат в кожата и бронята и притискат гръбнака му, за да бъде сигурно, че мъртвият динозавър ще запази истинската си форма докато скалите се отлагат върху му".

Вижте динозавъра на 3D.