17 ноември 2018
  •  Говорят медиците

Получиха хибридни ембриони за спасяване на изчезналия северен бял носорог

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 05 юли 2018 в 15:2212730
През 2014 г. Судан бе упоен, за да се събере сперма, с надеждата, че може да оплоди потомството чрез асистирана репродуктивна технология. Снимка: Ol Pejeta Conservancy

През март 2018 г. почина последният мъжки северен бял носорог Судан. През 2014 г. Судан е упоен, за да се събере сперма, с надеждата, че може да оплоди потомството чрез асистирана репродуктивна технология.

В момента има само двама представители на този подвид - дъщерята на Судан Наджин и внучката му Фату. Двете женски са стари и не могат да произведат потомство, така че единствената надежда за спасяване на подвида е изкуственото осеменяване.

Международен екип от учени от Германия и Италия публикуваха доклад в списание Nature Communications, в който са описани как са получени хибридни ембриони, използвайки яйцеклетки от женски южни бели носорози.

Популацията на южните бели носорози възлиза на около 20 хиляди. Сега те са единствената надежда за спасяването на генома на северния подвид. Изследователите разработват специален инструмент с дължина 152 сантиметра, за да екстрахират ооцити от самки от  южния подвид трансректално с анестезия. Навигацията в тялото се извършва само чрез ултразвук.

Операции за извличането на ооцитите (а) и ултразвукови изображения на яйчника (b), Nature Communications

Получената яйцеклетка е оплодена с инжекция сперматозоид и ин витро е доведена до етапа бластоцист - ранна фаза на ембрионалното развитие. Бластоцистите са замразени за по-нататъшна трансплантация. Освен това учените получават от тях клетъчни линии от ембрионални стволови клетки. В бъдеще те планират да вземат яйцеклетки от Наджин и Фату, за да се опитат да ги оплодят ин витро.

Развитието на ембриона, Nature Communications

Авторът на изследването, Томас Б. Хилдебранд (Thomas B. Hildebrandt) оъбеляза, че изчезването на северните бели носорози - най-големите представители на семейството - не се дължи на дефект на еволюцията и на факта, че кожата им не е защитени от куршуми. Според него постепенното изчезване се дължи на факта, че грам от рога на тези носорози струва повече от злато и бракониерите изтребваха животните едно по едно.

По-рано днес ви съобщихме, че представител на другия подвид - южен бял носорог бе убит само заради едносантиметров рог.