13 ноември 2019
  •  Говорят медиците

Поправят стави с клетки от носа на пациента

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 25 октомври 2016 в 10:4054520
Снимка: Mike Devlin/Science Source

Най-обещаващият източник на нов хрущял за хора с увреждания на колената се оказа, че е в носовете им.

За първи път, лекари от Швейцария са присадили хрущял от носа в коленете на пациенти с тежки наранявания на съединителната тъкан, разкъсването на която може да доведе до болка и дори остеоартрит, съобщи Science news.

Резултатите са описани и в The Lancet

През последното десетилетие учените установиха, че хрущялните клетки от носа могат да формират нова тъкан, която може да устои на механичния стрес на колянната става. Методът е тестван преди това успешно върху кози.

Сега за първи път се прави върху хора. Изследователи от Университета в Базел са взели клетки, наречени хондроцити, от носа на 10 пациенти с увредени коленни стави и ги отглеждат в хрущялни присадки. Тези ремонтни пластири бяха хирургически имплантирани в коленните стави на пациентите.

Две години след операцията при 9 пациента са наблюдавани подобрения във функцията на коляното, качество на живот, а болката е намаляла. (Един от пациентите е отпаднал от проучването, поради допълнителни спортни травми.)

Изследванията с ядрено магнитен резонанс показват, че присадките изглеждат като нормален хиалинов хрущял, един материал, който трудно може да се репликира, съобщава екипът.

Необходими са още тестове с повече хора, за да се определи дали техниката е готова за широка употреба.