16 юни 2019
Категории
  •  Космос
  •  Физика
  •  Науки за земята
  •  Биология
  •  Медицина
  •  Говорят медиците
  •  Математика
  •  Научни дискусии
  •  Разни
FACEBOOK

Популярните подходи в психотерапията са грешни, според компютърна игра

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 06 март 2019 в 10:0529880
Снимка: Careers in Psychology

Компютърна игра, създадена от екип психолози в Университета на Манчестър, поставя под съмнение някои теории, които са в основата на психологията за повече от век.

Според д-р Уорън Мансел — един от авторите на проучването, теориите, които разделят стимула от реакцията и се използват при много видове терапии, следва да бъдат преоценени.

Тези теории били разработени от бихейвиориста Бърхъс Скинър под влиянието на възгледа на Джеймс Уотсън, че "целта на психологията е предсказването и контролът на поведението".

Проучването е публикувано в Journal of Experimental Psychology: General.

Компютърната игра на д-р Мансел, която се основава на теорията за контрола на възприятията (perceptual control theory), подкрепя идеята, че поведенията ни се променят от момент на момент, вместо да се задействат от мисли или заучени асоциации със стимули от средата.

"Хората се стремят да поддържат определени преживявания — като например да се намират в обстановка с приятна температура или да са в безопасност", отбелязва д-р Мансел пред MedicalXpress.

Според него повечето от инициативите за промяна на поведението на хората чрез премахването на стимули, задействащи навици като пушенето, или пък карането на децата да се държат прилично чрез награди и заплахи, се провалят в дългосрочен план. Но това е защото психолозите отдават по-голямо значение на гледната точка на наблюдателя на поведението, вместо на преживяването на извършващия го.

Изследването разкрива колко различни може да бъдат тези перспективи и дава насока за създаването на нови интервенции за хора с вредни навици, страхове и пристрастявания.

Общо 164 човека участвали в играта, по двойки. Един от всяка двойка - актьорът, бил инструктиран да движи мишката така, че курсорът да остане върху мишена в долната част на екрана.

Движенията на мишката оставяли следи по горната част и другият участник — наблюдателят, трябвало да наблюдава актьора и компютърния екран.

Движението на курсора, на което актьорите трябвало да противостоят, за да остане курсорът върху мишената, бил обърнат надолу огледален образ на думата "здравей".

Повечето актьори не били наясно, че са написали думата "здравей" и повечето от наблюдателите не знаели, че актьорите се опитват да задържат курсора върху мишената.

Получило се много високо разминаване между отговорите на актьорите и наблюдателите, тъй като ясно забележимите "странични ефекти" на поведението — в случая изписването на дума, не са преднамерени.

От програми за спиране на пушенето до справянето с децата в училище, този почти вековен възглед, че външният наблюдател може най-точно да измери, предскаже и промени поведението на друг човек е силно разпространен.

"Терапиите при редица психични проблеми вместо това трябва да помогнат на хората да станат по-наясно какво се опитват да контролират в живота си и да постигнат баланс по по-здравословни начини.", допълва Мансел.


Препоръчани материали

Няма коментари към тази новина !

 
Още от : Новини
Всички текстове и изображения публикувани в OffNews.bg са собственост на "Офф Медия" АД и са под закрила на "Закона за авторското право и сродните им права". Използването и публикуването на част или цялото съдържание на сайта без разрешение на "Офф Медия" АД е забранено.