Посетете екзопланетите с този страхотен интерактивен сайт на НАСА

НаукаOFFNews Последна промяна на 30 май 2018 в 13:48 5664 0

Добре дошли на Trappist-1d. Водата е много хипотетична, така че носете със себе си. NASA/JPL-Caltech

Американската космическа агенция ни дава чудесна възможност с интерактивния симулатор Travel Bureau Exoplanet да разгледаме далечните екзопланети.

Впечатляващ е 360-градусовият изглед на тези светове и макар че имат графичната резолюция на малко остаряла видео игра, лесно е да забравим, че не са произведения на изкуството, а представляват реални светове някъде там и чакат да бъдат проучени.

НАСА си признава предварително, че в много случаи не разполага с достатъчно данни, за да направи по-пълна картина на тези небесни обекти.

Всъщност много от около 3200-те известни планети извън собствената ни Слънчева система остават загадъчни, защото често не можем да ги наблюдаваме директно, нито във висока резолюция. Както е обяснено в Архива на екзопланетите (Exoplanet Archive) на НАСА, най-често откриваме тези светове индиректно.

Понякога преминават или "транзитират" пред своята звезда и можем да видим техния силует. Ако светлината преминава през атмосферата, спектрографският анализ на идващата до нас светлина може да ни разкаже какво представлява газообразната обвивка, ако има такава.

Транзит. НАСА

Сравнително наскоро бяха открити Proxima b (вероятно скалиста планета в най-близката до нас звездна система) и системата на звездата TRAPPIST (която е малко по-далеч, но също е потенциално обитаема). Всички те привличат своите звезди-домакини, чрез това поклащане на звездата може да се намерят изненадващо количество физически параметри на тези планети, но не и за атмосферата им.

Някои планети са достатъчно масивни, за да изкривят светлината, идваща от звездите-домакини. Това изкривяване на тъканта на пространство-времето означава, че понякога светлинните лъчи се фокусират и действат като космическа лупа.

Такова изкривяване може да бъде открито и от ловците на екзопланети, макар и рядко

Методът на радиална скорост използва такива звездни вълни за откриване на промени в цвета на наблюдаваната от астрономите светлина. НАСА

Всичко това обаче означава, че можем да направим прогнози и най-добри предположения за това, какви са тези планети, особено когато ги сравним с такива, за които знаем много повече, въпреки че някои ключови детайли остават неясни.

Това не оречи да се насладим Exoplanet Travel Bureau, може дори да си поиграем с параметрите на планетите, включително да им сменим атмосферата или да я премахнем, за да видим какво ще се получи.