02 декември 2020

Последният европейски космически кораб ATV-5 напусна МКС (видео)

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 15 февруари 2015 в 10:34 23140
Снимка: ЕКА

Петият и последен по ред космически товарен кораб Жорж Льометр (Georges Lemaitre), създаден по програмата Automated Transfer Vehicle (ATV), се отдели от Международната космическа станция (МКС), съобщи Европейската космическа агенция (ЕКА).

"ATV-5 се отдели от МКС в предвиденото време - в 8:42 AM EST (1342 GMT) в събота. В неделя, 15 февруари, той ще снижи орбитата си. Неизгорелите в плътните слоеве на атмосферата на Земята фрагменти на товарния кораб ще паднат в не-навигационен район на Тихия океан,"- заяви представител на агенцията.

Безпилотният ATV-5, наречен на автора на идеята за Големия взрив Жорж Льометр, приключи шестмесечния си престой в орбита около Международната космическа станция и ще бъде последният европейски товарен кораб от този тип.

Агенцията има за цел "да събере подробна информация за механиката на разпадането на космическия кораб при преминаването му през земната атмосфера."

Корабите ATV доставяха всичко необходимо за Международната космическа станция от 2008 г. насам. Първият ATV-1 ("Жул Верн") стартира през март същата година. ATV-2 ("Йоханес Кеплер") е изстрелян през февруари 2011 г.; ATV-3 ("Едуардо Амалди") го последва през март 2012 и ATV-4 ("Алберт Айнщайн") излетя през юни 2013 година.

Това клипче е направено от астронавта на НАСА Тери Върт, докато Саманта Кристофорети (ЕКА) и космонавтът на Роскосмос Саша Самокутяев следят за заминаването на  ATV-5 е:

"Аресибо" ще бъде разрушен
01 декември 2020 в 18:07